Сайт Відділу документів з мистецтва є частиною бібліотечного порталу lib.kherson.ua
Новини
05.12.2017 12:45

У просторі образотворчого мистецтва
Учора вчителі, які підвищують свою кваліфікацію на курсах Херсонської академії неперервної освіти, потрапили...

04.12.2017 10:07

Рок-концерт "Молодь проти СНІДу"
До Міжнародного дня боротьби зі СНІДом 2 грудня в Арт-Підвалі нашої бібліотеки відбувся...

28.11.2017 11:39

Літературно-музична композиція «Українська пісня крізь часи»
Українська пісня – це неповторне і незрівнянне диво. Вона пройшла крізь довгі століття, щоб і сьогодні...


Гість | Увійти
Версія для друку

Дитячий фольклор

Дитячий фольклор — це багатожанрова система, що складається із прозових, речитативних, пісенних та ігрових творів. До нього зараховують як творчість самих дітей, так і твори, що виконуються для дітей дорослими.
На Херсонщині є немало талановитих носіїв дитячого фольклору, які знають багато ігор, колискових пісень, лічилок, забавлянок.
Дорослі виконують для дітей раннього віку колискові пісні і різні забавлянки (утішки, чукикалки), переважна їх більшість — жіночий репертуар.
З перших днів життя дитині починають співати колискові пісні. У методичному посібнику “Дитячий фольклор Херсонщини” Валерій Другальов пише: “За часів язичництва співові над колискою надавалося значення оберегу: вважалося, що певні інтонації і “магічні” слова мають вберегти немовля від хвороб та інших незгод”.
Спів над колискою впливає на немовля мелодією, тембром, розміреною ритмікою. А вже з півтора-двох років дитина починає цікавитись змістом пісень.
Дослідник вважає, що народні ігри виступають формою фізичного загартування — це своєрідна школа виховання, що формує поетичне мислення і мистецькі смаки.
Валерій Другальов досліджував походження ігор не пов'язаних із календарними обрядами та їх зв'язок з ритуалами. Більшість з ритуалів стали власне іграми і не збереглися у практиці дорослих. Але придивившись до деяких дитячих забав, фольклорист помітив елементи ворожіння чи випробування, поклоніння чи жертвоприношення. “На давність походження деяких ігор, — говорить дослідник, —  вказує той факт, що вони чітко поділяються на “дівчачі” та “хлоп'ячі””.
З погляду педагогічної доцільності забав, дитячі ігри — вищий прояв системного підходу до виховання дитини, у якому передбачене фізичне, естетичне, розумове і моральне формування особистості та виховання любові до праці.

Ноти

Використана література:

ДИТЯЧИЙ фольклор Херсонщини/Обл. Центр відродж. нац. культури. Від. фольклору; Розшифровка та упоряд. В. Желізняк, В. Другальова. - Херсон, 1994. - 22 с.
Дитячі пісні та ігри Херсонщини.

ДИТЯЧІ пісні та речитативи/АН УРСР. Ін-т мистецтвознав., фольклору та етнографії ім. М.Т. Рильського; Упоряд. Г.В. Довженюк, К.М. Луганська (нотний матеріал). - К.: Наук. думка, 1991. - 448 с.: ноти. - (Укр. нар. творчість).
Херсонська губ., с. 33, 69, 125, 136, 208, 246, 248, 257, 267, 275, 363, 390, 391, 393, 397, 399, 411, 415, 417, 418, 419, 420, 434.
Збур’ївка, с. Голопристанського р-ну, с. 89, 393.

МАКАРЕНКО О. Традиційно-культурна община шведів Причорномор’я //Макаренко О. Нариси з історії етномузичної культури Півдня України. - Миколаїв, 2001. - С.127-133.
Пісня “Ми йдемо до школи” - зразок дитячого фольклору, с.130.

Вхід