Родинно-обрядові пісні. Весілля

РОДИННО-ОБРЯДОВІ ПІСНІ — цикл, що супроводжує обрядові пісні, пов’язані із такими найважливішими родинними подіями, як народження, створення сім’ї, смерть.

Весільні пісні

Весільні пісні становлять найвагомішу частину фольклорної пісенної традиції нашого краю. Українське традиційне весілля неможливо собі уявити без пісень. Вони невід'ємна складова частина гучного, багатолюдного, яскравого обрядового дійства, яке тривало кілька днів, а то й тижнів і мало чітко окреслений сценарій з головними та другорядними дійовими особами та виконавцями. Не обходилося і без глядачів — запрошених близьких і далеких родичів, сусідів, друзів або й незапрошених односельців, які зачувши музику і співи, просто заходили подивитися, як вбрані молода (наречена) і молодий (наречений), як виконуються встановлені звичаєм дії, як грають свої ролі свати й свашки, дівчата-дружки і хлопці-дружби (їх ще називали боярами) та інші весільні гості.
Весільна обрядовість на Херсонщині найбільш строката, насичена традиціями, звичаями та ритуалами різнопереселенських культур, адже населяли наш край мешканці Полтавської, Київської, Чернігівської губерній, зі Слобожанщини, Волині, Росії, Білорусії та інших куточків колишньої Російської імперії.
У процесі дослідницької роботи по області фольклористи пересвідчились, що саме весілля є найбільшим за обсягом матеріалу музично-театралізованим дійством з життя селянства на Херсонщині. А те, що весільні пісні і досі співаються як фольклорними колективами, так і окремими виконавцями, говорить про те, з якою любов'ю народ до них ставиться. Безперечно, в житті кожної людини весільний обряд залишається в пам'яті на все життя. Бо весілля на селі — свято,  на якому гуляли всі — від мала до велика. Крім того, воно виконувало функцію розмежування життя людини дошлюбного періоду від сімейного складу. Людину вважали самостійною лише після одруження.
Пісенні тексти пов'язані з обрядом образно-емоційно, тобто в них розкривається ставлення учасників весілля до подій.
Пісні групуються навколо кількох провідних тем:
- жаль (дочки - за домівкою і дівуванням; батьків - за дочкою);
- гірка жіноча доля (життя у чужій родині, лиха свекруха, нелюбий чоловік);
- величання, привітання молодих, роду, батьків;
- жарти (кепкування, перекори свах, бояр, світилок, дружок - як правило, це короткі 3-4-рядкові дотинки, дотепні, жваві, сповнені іскрометного гумору).
Отже, у змісті весільних пісень, по-перше, простежується напластування багатьох епох; по-друге, в піснях широко відображені картини і предмети селянського побуту (вбрання, страви, танці, соціальні відносини тощо); по-третє, зміст охоплює складну гаму почуттів: сум, туга, веселощі, радість, урочистість, ліризм - усе має місце на весіллі, бо весілля - не театралізована вистава, а частина самого життя.
Аналізуючи записані твори фольклористами, спостерігаємо, що вони ввібрали в себе майже всі елементи народного традиційного весілля. У сільській місцевості нашого краю і по цей час запрошують автентичні гурти для дотримання традиційної канви обряду та виконання весільних пісень.

Ноти

Використана література:

Весільні пісні: В 2-х кн. Кн.1: Полісся, Наддніпрянщина, Слобожанщина, Степова Україна /АН УРСР. Ін-т мистецтвознав., фольклору та етнографії ім. М.Т.Рильського; Упоряд. та прим. М.М.Шубравської; Нот. упоряд. А.І.Іваницького. - К.: Наук. думка, 1982. - 271 с.: ноти. - Сер.: Укр. нар. творчість.
м. Скадовськ, с. 86,149,399,559,571,572,573,577-579,728,729,799,826,827,850;
с. Василівка Горностаївського р-ну, с.583,828.

Другальов В. Весільні пісні //Другальов В. Історія, розвиток та сучасний стан пісенної культури і обрядів Голопристанщини: За підсумками дослідж. фольклорно-етніч. експедицій до Голопристанського району. - 2001. - С.XIV-XV.
Нотний дод., с.12-28.

Матеріали фольклорної експедиції /Уклад. В.Кисіль. - Херсон.- 1996. - Машинопис. - Розмножено ОУНБГ.

Балади, весільні, ліричні пісні с. Гаврилівка-Друга та Бабенківка-Друга Каланчацького району. - 80 с.: переважно ноти.

Весільні звичаї та пісні у с. Чалбурда (Пролетарка) під Олешками (Цюрупинськом) /Запис 1993 р. В.Кисіля. - 94 с.: переважно ноти.

Весільні пісні росіян з Нової Маячки; “Курське” весілля у Новій Маячці [Цюрупинський р-н]. - 22 с.: переважно ноти.

Весілля у с.Пролетарка Ч. 2; Музичний фольклор с.Нова Маячка: (російські весільні, рекрутські недавні [пісні], колядки) [Цюрупинський р-н]. - 75 с.: переважно ноти + 1 фотогр.

Весілля Херсонщини. - 139 с.: переважно ноти.

Пісні, звичаї села Нова Маячка: (масляна, рекрутські [пісні], війна 1941-1945 рр.); Пісні (весільні, колядки), спогади, цілительство (вишіптування) у селі Виноградове (Чолбаси) [Цюрупинський р-н]: Супроводжувальні розшифровки до мфк “Чолбаси, Нова Маячка 1-94” /Запис 1994 р. В.Кисіля. - 33 с.: переважно ноти.

Пісні Херсонщини (календарні, весільні, ліричні, кичі). - 76 с.: переважно ноти.

Фольклор с. Пролетарка (Чалбурда) Цюрупинського району: Пісні початку ХХ-го ст.: Кичі, весільні звичаї, врятування дитини від розстрілу, родинні обряди, весільні пісні /Запис 1993 р. В.Кисіля. - 78 с.: переважно ноти.

Календар подій

     1 2 3
4 567 8 9 10
11 12 131415 16 17
18192021222324
25262728293031