Меми як різновид медіа-арту

Мем – це одиниця культурної інформації, що швидко поширюється та трансформується у цифровому просторі. Це можуть бути зображення, відео, текстові фрази або їх комбінація, що викликають певні емоції або асоціації. У сучасному цифровому просторі меми стали не лише способом розваги, а й потужним інструментом для вираження думок, культурних тенденцій і навіть протесту. Завдяки своїй візуальній природі та миттєвій впізнаваності, вони є частиною медіа-арту, поєднуючи графічний дизайн, фотографію, анімацію та текстові повідомлення.

Фото з просторів Google

Феномен мемів поширився з нульових років XXI століття і спочатку мав розважальну функцію, яка в подальшому набула форм відволікання уваги, надання готових шаблонів для сприймання нової інформації (мем почав виступати провідником в інформаційній сфері). Проте справжній бум мемів розпочався з розвитком інтернету та соціальних мереж. У 2000-х роках платформи на кшталт 9GAG, Reddit та Twitter стали основними майданчиками для поширення мемів, які поступово переросли з жартів у мистецьку форму.

«Некрасиве місце»

З такою назвою вийшов постер у Life Magazine у 1890 році. У підписі до нього був вказаний наступний діалог:

Цивілізація:

– Що це за пляма? Не можу з нею впоратись...

Світ:

–О, це Росія...

Скриншот ілюстрації 1890 року. Фото: РБК-Україна

Меми стали своєрідним способом миттєвого комунікування з аудиторією. Художники використовують їх для соціальної критики, політичних маніфестів та навіть музейних виставок. Наприклад, відомий британський вуличний художник Бенксі створював графіті, які стали мемами ще до появи інтернет-культури. Художник висміює пороки нашого часу, протестуючи проти укладу сучасного суспільства, і демонструє свою позицію через власну творчість.


Українські меми як культурний феномен

Колективна травма зараз є проблемою українського суспільства. В інформаційному світі саме медіа-арттерапія може бути методом роботи з травмами війни, спричиненими чи підсиленими медіа. Медіа-арттерапія – це поєднання терапії, мистецтва та новітніх інформаційних технологій. Медіатворчість є ефективною стратегією відновлення психічного здоров’я особистості та суспільства після колективної травми. Під час соціальних і політичних потрясінь в Україні меми стали способом підтримки національної ідентичності та висловлення позиції. Вони не лише розважають, а й впливають на громадську думку, створюючи влучні образи, які залишаються в історії. Меми як наша зброя і щит.

У сучасній інформаційній війні меми стали не просто розвагою, а справжньою зброєю. Від початку повномасштабного вторгнення росії українці дедалі частіше використовують гумор: і як щит від тривожних новин, і як меч у боротьбі з ворогом. Але гумор – це поле бою, де активно діє й противник. Російська пропаганда експлуатує вірусну природу мемів, тиражуючи фейки, нав’язані стереотипи та свою ідеологію. Армії ботів розповсюджують цей контент у соцмережах та медіа, змінюючи сприйняття реальності й маніпулюючи думками людей. Українці й іноземці, які споживають російський гумористичний контент, часто несвідомо (або навпаки) підхоплюють ці «інформаційні віруси» й передають їх далі.

Саме тому контроль за власним інформаційним простором – це не тимчасовий захід, а необхідність, що має стати звичкою. Бо інформаційна війна триває щодня, і кожен з нас є її учасником.


Основні техніки створення мемів

  • Фотоколажі – поєднання кількох зображень для створення нових смислів.
  • Діпфейк-меми – використання технологій глибокого навчання для створення змінених відео або зображень, що поєднують реалістичність і гумористичний або сатиричний ефект.
  • Гіф-анімація – короткі циклічні відео, що передають емоцію або ситуацію за лічені секунди.

Рекламні агенції та соціальні ініціативи активно використовують меми як інструмент маркетингу. Вони допомагають зробити бренди впізнаваними та підвищують залученість аудиторії. Наприклад, українські компанії, такі як Нова Пошта, АТБ, Сільпо, Укрпошта та Монобанк, активно використовують меми у своїх рекламних кампаніях, щоб залучити аудиторію та зробити свої послуги більш впізнаваними.

З огляду на те, що меми вже експонуються в галереях та продаються як NFT, вони цілком можуть стати частиною класичного медіа-арту. Як і будь-який інший вид мистецтва, меми відображають дух часу і є важливим елементом сучасної культури.

Меми давно вийшли за межі звичайного інтернет-гумору та стали важливим елементом сучасної культури. Вони можуть бути способом самовираження, мистецьким інструментом і навіть засобом інформаційної війни. Меми використовуються у політиці, мистецтві та комерції, таким чином змінюючи способи комунікації у цифрову епоху. Їхня миттєва реакція на події та здатність до швидкого поширення роблять їх унікальним явищем у світі медіа-арту.


Джерела:

  1. Кошарська О. Чим запам’ятався 2022: кращі меми минулого року (фото, відео) [Електронний ресурс] / Олена Кошарська // ВСІМ. юа : [новинний портал Хмельниччини]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://vsim.ua/Podii/chim-zapamyatavsya-2022-kraschi-memi-minulogo-roku-foto-video-11756967.html. – Назва з екрана. – Дата публікації : 08.01.2023. – Дата звернення : 17.02.2025.
  2. Крижня М. Вуличний художник зі світовим ім’ям: хто такий Бенксі [Електронний ресурс] / Марина Крижня // Суспільне Культура : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://suspilne.media/culture/319748-vulicnij-hudoznik-zi-svitovim-imam-hto-takij-benksi/. – Назва з екрана. – Дата публікації : 18.11.2022. – Дата звернення : 17.02.2025.
  3. Охотник К. Херсон – це не лише кавуни: меми, які створили українці в історичний день [Електронний ресурс] / Катерина Охотник // 056.ua : [регіональний новинний портал Дніпропетровщини]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://www.056.ua/news/3495249/herson-ce-ne-lise-kavuni-memi-aki-stvorili-ukrainci-v-istoricnij-den. – Назва з екрана. – Дата публікації : 11.11.2022. – Дата звернення : 17.02.2025.
  4. Пляма цивілізації: як Російську імперію зображали на карикатурах у ХІХ-ХХ століттях (фото) [Електронний ресурс] // РБК-Україна : [вебсайт новинного агентства]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://www.rbc.ua/rus/styler/plyama-tsivilizatsiyi-k-rosiysku-imperiyu-1686234696.html. – Назва з екрана. – Дата публікації : 11.06.2023. – Дата звернення : 17.02.2025.
  5. Старікова М. Гумор як щит та зброя: мем-культура [Електронний ресурс] / Марія Старікова // Національний Кореспондент : [онлайн-видання про актуальні суспільні та культурні теми]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://nc.ua/gumor-yak-shhyt-ta-zbroya-mem-kultura/. – Назва з екрана. – Дата публікації : 15.02.2023. – Дата звернення : 17.02.2025.
  6. Чи потрібні меми для бізнесу? Використання мемів у рекламних кампаніях [Електронний ресурс] // Interkassa : [платіжний сервіс, блог про фінансові технології]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://interkassa.com/blog/chy-potribni-memy-dlia-biznesu. – Назва з екрана. – Дата публікації : 05.01.2023. – Дата звернення : 17.02.2025.

Календар подій

     12
3456 7 8 9
10 11 12 1314 15 16
17181920212223
24252627282930
31