Словник мистецтвознавчих термінів
Акціонізм – мистецтво, яке полягає в діях самого художника.
Анімалістичний жанр (від. лат. animal – тварина) – зображення тварин у живописі, скульптурі, графіці, декоративно-прикладному та народному мистецтві. Художників, які працюють в анімалістичному жанрі, називають анімалістами.
Арте-повера – в перекладі з італійської – «бідне мистецтво». Напрямок, що використовує випадкові, знайдені предмети: палиці, цеглу, шматки іржавого заліза.
Арт-інсталяція – це вид сучасного мистецтва, який являє собою просторову композицію з різноманітних об'єктів та матеріалів, що створює унікальне художнє середовище і змінює сприйняття простору глядачем. Вона може включати скульптуру, відео, звук, світло, природні матеріали, знайдені предмети та текстову інформацію, а її головна мета – передати художню ідею чи концепцію шляхом трансформації середовища.
Ассамбляж – витвір, зроблений з готових предметів.
Батик – 1) техніка ручного розпису тканини; 2) тканина, оздоблена за допомогою цієїтехніки. Своєрідна технологія виникла в XVI ст. в Індонезії, де малюнок наносили тонким шаром воску, тканину занурювали у фарбу на основі природних барвників, фарбуючи непокриті воском частини тканини. У Європі батик став відомий у ХІХ ст. та поширився з винаходом анілінових барвників.
Бельведер (італ. belvedere - чудовий вид) 1) – вежа, надбудова над спорудою, здебільшого у плані кругла; 2) павільон, альтанка на підвищеному місці; 3) назва деяких палаців у Ватикані, Відні, Празі, Варшаві.
Бієнале – виставка, що проходить раз на два роки.
Біоніка (від гр. bion – елемент життя) – наука, яка вивчає принципи побудови та функціювання біологічних систем, їх елементів.
Боді-арт (від англ. body-art) - напрям мистецтва, який досліджує фізичні реакції людського організму, перетворює людське тіло на річ, на об'єкт для маніпуляцій, на матеріал для творчості.
Валер (фр. valeur – значення) – в образотворчому мистецтві якісна характеристика окремих градацій світлотіні, елемент зв'язку світлотіньового тону з оточуючими тонами за кольоровим відтінком і насиченістю.
Вернісаж (фр. vernissage) – урочисте відкриття художніх виставок у присутності спеціально запрошених осіб (художників, діячів культури та мистецтва тощо).
Відеоарт – технізований напрям творчості, у якому для створення художніх образів використовується сучасна електронна техніка. Серед жанрів відеоарту – відеоскульптура, відеоінсталяції, комп'ютерна графіка тощо.
Гіф-анімація – короткі циклічні відео, що передають емоцію або ситуацію за лічені секунди.
Горельєф (фр. haut- relief- високий рельєф) – різновид випуклого рельєфу, де зображення виступають над площиною більш ніж на половину свого об'єму.
Гратуар – (фр. grattoir, від gratter – скребти) – сталевий серцеподібний клинок для вирівнюванні на металі, використовується також і в олійному живописі для зняття залишків фарби з мольберта.
Декупаж (фр. découpage, від découper – «вирізати») – техніка декорування різних предметів, заснована на приєднанні малюнка, картини або орнаменту (зазвичай вирізаного) до предмета і подальшому покритті отриманої композиції лаком заради збереження, довговічності і особливого візуального ефекту. При виконанні роботи в даній техніці, спочатку вирізають надрукований малюнок на папері, а вже потім приклеюють його на виріб, який треба задекорувати.
Діпфейк-меми – використання технологій глибокого навчання для створення змінених відео або зображень, що поєднують реалістичність і гумористичний або сатиричний ефект.
Дума – речитативний різновид українських епічних народних музично-вокальних творів.
Едішн – тираж творів мистецтва - офортів, гравюр та іншого.
Екзерсис (фр. exercice – вправа) – хореогр. перша частина уроку класичного танцю: робота біля верстата і на середені зали. Рухи, що входять до цих вправ, складаються з різних форм класичного танцю.
Живопис дії – живопис, результат якого залежить від рухів тіла художника.
Ієрогліфи – система ідеографічного письма стародавніх єгиптян та інших східних народів.
Імп-арт або імпосибілізм (від англ. impossible – неможливий ) – це унікальний напрям сучасного мистецтва, що змушує глядача сумніватися в реальності побаченого. Як відгалуження оп-арту, імп-арт зосереджується на створенні неможливих фігур – об’єктів, які виглядають як тривимірні форми, але не можуть існувати в реальному просторі через геометричні суперечності.
Інсталяція (від англ. installation – установка) – просторова комбінація з готових промислових, природних або створених художником об'єктів, живопису, скульптури, текстової або візуальної інформації тощо. Різновидом інсталяції є асамбляж (комбінація предметів). Створюючи незвичні, несподівані сполучення звичних речей, художник надає їм нового символічного сенсу.
Кавер – термін, який вживається для назвибудь-якої нової інтерпретації відомої п'єси або пісні; може суттєво відрізнятись від оригіналу стильовими змінами, газвою, текстом; особливо широко застосовується рок-виконавцями.
Канкан – французький танець алжирського походження, подібний до контрдансу; музичний розмір 2/4, темп рухливий, енергійний; виконується з характерним викиданням ноги, високими стрибками.
Кінетичне мистецтво (або кінетизм) – це напрям сучасного модернізму, що виник у 1950-х роках і характеризується створенням творів мистецтва, які містять рухомі елементи, що приводяться в дію різними силами: вітром, водою, електрикою, магнетизмом або механічними пристроями. Цей напрям поєднує науку, техніку та мистецтво, використовуючи механізований рух для створення тривимірних скульптур та інших художніх об'єктів.
КіноХаб – освітня платформа або спільнота, що займається навчанням та передачею знань у сфері кіновиробництва. Також це слово може позначати фізичний простір, наприклад, приватний кінотеатр або кінотеку – установу, що збирає, зберігає та популяризує фільми.
Кірігамі – один із видів мистецтва орігамі, при якому створення об'єму виробів досягається не за рахунок уклеєних у середину деталей, а шляхом розрізів і згинів основного полотнища виробів.
Кіч, кітч (від him. «халтура», «несмак») – специфічне явище, що належить до найнижчих пластів масової культури: стереотипне, примітивне, розраховане на зовнішній ефект псевдомистецтво, позбавлене справжньої кірігамі – один із видів мистецтва орігамі, при якому створення об'єму виробів досягається не за рахунок уклеєних у середину деталей, а шляхом розрізів і згинів основного полотнища виробів.-естетичної цінності.
Комп'ютерна (цифрова, 3D) анімація – це процес створення рухомих зображень в тривимірному просторі за допомогою комп'ютерів, який охоплює моделювання об'єктів, створення текстур і світла, анімацію руху та рендеринг (перетворення 3D-моделі на плоске зображення). Вона використовується в розвагах (мультфільми, ігри), а також у виробничій, науковій та діловій сферах для створення реалістичних зображень і візуалізації.
Ленд-арт, або мистецтво землі (від англ. land art), – це революційний напрям сучасного мистецтва, що перетворює природний ландшафт на художній об’єкт. Замість традиційних полотен і фарб художники використовують землю, каміння, воду, рослини та інші природні матеріали, створюючи масштабні інсталяції, які взаємодіють з навколишнім середовищем.
Медіа-арт – це вид сучасного мистецтва, де для створення та демонстрації творів використовуються сучасні інформаційно-комунікаційні технології, такі як комп'ютери, відео, Інтернет та інші цифрові засоби. Цей напрямок включає різноманітні форми, від цифрової графіки та комп'ютерної анімації до інтерактивних інсталяцій та віртуального мистецтва, а також може передбачати взаємодію між глядачем і твором.
Мем – це одиниця культурної інформації, що швидко поширюється та трансформується у цифровому просторі. Це можуть бути зображення, відео, текстові фрази або їх комбінація, що викликають певні емоції або асоціації.
Меседж – те, що художник хотів сказати своєю роботою.
Мімесис – наслідування реальності.
Монументальний живопис – див. Стінопис
Мультимедійна/web-анімація – це створення та використання рухомих зображень (анімації) на веб-сайтах та в інших цифрових середовищах для покращення візуальної привабливості, інтерактивності та користувацького досвіду. Вона включає використання комп'ютерних технологій для створення ефектів руху, переходів та динамічних елементів, що робить контент більш захоплюючим та емоційно насиченим.
Мурал – див. Стінопис
Нет-арт – мистецтво, яке робиться в мережі.
Об'єктний і світловий стріт-арт – тривимірні інсталяції, світлові проєкції на будівлях, роботи з QR-кодами.
Оп-арт (від англ. optical art – оптичне мистецтво) – це художній напрям середини XX століття, що використовує оптичні ілюзії та геометричні форми для створення ефекту руху, мерехтіння або деформації на плоских поверхнях. Цей стиль, що базується на особливостях людського сприйняття, змушує глядача бачити на картині або скульптурі нерухомі об'єкти, які наче оживають, або ж створює ілюзію об'єму та глибини там, де їх немає.
Паблік-арт – мистецтво для громадського простору.
Папертоль (арте франчез, папер толє) – це мистецтво створення об'ємного зображення з паперу, тривимірний декупаж.
Перформанс – художня вистава, яка розігрується за сценарієм в присутності глядачів.
Пітчинг – усна чи візуальна презентація кінопроєкту з метою знаходження інвесторів, які готові фінансувати цей проєкт. Ідею фільму чи серіалу зазвичай захищають сценарист, режисер, продюсер чи представник студії. «Pitch» – скорочення від англ. «sales pitch», що є однією з технік продажів.
Пленер –1) відтворення колористичного багатства природи в живописі; 2) малярство на відкритому повітрі.
Поп-арт (рор – уривчастий удар, плескіт) – напрям в образотворчому мистецтві, започаткований у 1950–1960-х роках, що виник як реакція на абстрактний експресіонізм та використовує образи продуктів вжитку. Цей напрям став справжньою революцією, кидаючи виклик традиційним уявленням про мистецтво та підносячи повсякденні об’єкти до рівня високої культури.
Постер-арт – це художньо оформлений плакат, що є тиражованим твором мистецтва, використовується для декоративних цілей або для поширення інформації/реклами, часто у вигляді яскравого, помітного зображення з коротким текстом.
Реді-мейд – побутовий предмет, перетворений на витвір мистецтва.
Скрінлайф (Screenlife) – це формат кіно, в якому вся історія відбувається на екрані цифрового пристрою: комп’ютера, смартфона, планшета або іншого ґаджета. Ми бачимо лише те, що бачить герой на своєму екрані: відеодзвінки, листування, браузери, соцмережі, файли тощо.
Стінопис або мурал (англ. mural – «фреска»; ісп. muro – «стіна», «мур») – різновид монументального і декоративного малярства, що виконувалося безпосередньо на стіні або на штукатурці, закріпленій на стіні, в якому фігуративні образи й декоративні орнаменти підпорядковуються архітектурним формам. У стінописі користуються різною малярською технікою: фреска, альсекко, енкавстика, темпера, клейові фарби, олія; за новіших часів — синтетичні ґумові фарби тощо. До стінопису зараховують також мозаїку.
Стоп-моушн анімація (або «зупинка-рух») – це техніка анімації, де об'єкти фізично маніпулюють, переміщуючи їх потроху між окремо сфотографованими кадрами. Кожен кадр робиться з невеликими змінами в положенні об'єктів. Після поєднання цих зображень у відеоряд створюється ілюзія самостійного руху, ніби предмети оживають. Цю техніку можна застосовувати з різними об'єктами, такими як пластилінові фігурки, ляльки чи побутові речі.
Стріт-арт (англ. street art) – вуличне мистецтво – образотворче мистецтво, характерною особливістю якого є яскраво виражений урбаністичний стиль. Це сучасне образотворче мистецтво, яке виникло за межами галерей та музеїв, використовуючи міський простір для самовираження художників, що прагнуть донести свої ідеї до широкої публіки. До стріт-арту належать такі різновиди, як графіті, мурали, трафарети, постери, стикери та вуличні інсталяції.
Стріт-в'язання (yarn bombing) – в’язаний одяг на стовпах, лавках або деревах. Це мистецтво часто має феміністичний підтекст і виражає турботу про публічний простір.
Хорор (англ. horror) – це жанр у літературі, кіно, театрі, іграх чи мистецтві, який має на меті викликати в глядача або читача страх, жах, напругу або тривогу. Це емоційне переживання – основна «фішка» жанру.
Шаблонне графіті (stencil-art) – це техніка стріт-арту, яка використовує трафарет (шаблон) для нанесення малюнка на поверхню за допомогою фарби, найчастіше з аерозольних балончиків. Ця техніка дозволяє створювати як прості, так і складні багатоколірні композиції.