Словник мистецтвознавчих термінів
Акціонізм – мистецтво, яке полягає в діях самого художника.
Анімалістичний жанр (від. лат. animal – тварина) – зображення тварин у живописі, скульптурі, графіці, декоративно-прикладному та народному мистецтві. Художників, які працюють в анімалістичному жанрі, називають анімалістами.
Арте-повера – в перекладі з італійської – «бідне мистецтво». Напрямок, що використовує випадкові, знайдені предмети: палиці, цеглу, шматки іржавого заліза.
Ассамбляж – витвір, зроблений з готових предметів.
Батик – 1) техніка ручного розпису тканини; 2) тканина, оздоблена за допомогою цієї техніки. Своєрідна технологія виникла в XVI ст. в Індонезії, де малюнок наносили тонким шаром воску, тканину занурювали у фарбу на основі природних барвників, фарбуючи непокриті воском частини тканини. У Європі батик став відомий у ХІХ ст. та поширився з винаходом анілінових барвників.
Бельведер (італ. belvedere - чудовий вид) 1) – вежа, надбудова над спорудою, здебільшого у плані кругла; 2) павільон, альтанка на підвищеному місці; 3) назва деяких палаців у Ватикані, Відні, Празі, Варшаві.
Бієнале – виставка, що проходить раз на два роки.
Біоніка (від гр. bion – елемент життя) – наука, яка вивчає принципи побудови та функціювання біологічних систем, їх елементів.
Боді-арт (від англ. body-art) - напрям мистецтва, який досліджує фізичні реакції людського організму, перетворює людське тіло на річ, на об'єкт для маніпуляцій, на матеріал для творчості.
Валер (фр. valeur – значення) – в образотворчому мистецтві якісна характеристика окремих градацій світлотіні, елемент зв'язку світлотіньового тону з оточуючими тонами за кольоровим відтінком і насиченістю.
Вернісаж (фр. vernissage) – урочисте відкриття художніх виставок у присутності спеціально запрошених осіб (художників, діячів культури та мистецтва тощо).
Відеоарт – технізований напрям творчості, у якому для створення художніх образів використовується сучасна електронна техніка. Серед жанрів відеоарту – відеоскульптура, відеоінсталяції, комп'ютерна графіка тощо.
Горельєф (фр. haut- relief- високий рельєф) – різновид випуклого рельєфу, де зображення виступають над площиною більш ніж на половину свого об'єму.
Гратуар – (фр. grattoir, від gratter – скребти) – сталевий серцеподібний клинок для вирівнюванні на металі, використовується також і в олійному живописі для зняття залишків фарби з мольберта.
Декупаж (фр. découpage, від découper – «вирізати») – техніка декорування різних предметів, заснована на приєднанні малюнка, картини або орнаменту (зазвичай вирізаного) до предмета і подальшому покритті отриманої композиції лаком заради збереження, довговічності і особливого візуального ефекту. При виконанні роботи в даній техніці, спочатку вирізають надрукований малюнок на папері, а вже потім приклеюють його на виріб, який треба задекорувати.
Дума – речитативний різновид українських епічних народних музично-вокальних творів.
Едішн – тираж творів мистецтва - офортів, гравюр та іншого.
Екзерсис (фр. exercice – вправа) – хореогр. перша частина уроку класичного танцю: робота біля верстата і на середені зали. Рухи, що входять до цих вправ, складаються з різних форм класичного танцю.
Живопис дії – живопис, результат якого залежить від рухів тіла художника.
Ієрогліфи – система ідеографічного письма стародавніх єгиптян та інших східних народів.
Інсталяція (від англ. installation – установка) – просторова комбінація з готових промислових, природних або створених художником об'єктів, живопису, скульптури, текстової або візуальної інформації тощо. Різновидом інсталяції є асамбляж (комбінація предметів). Створюючи незвичні, несподівані сполучення звичних речей, художник надає їм нового символічного сенсу.
Кавер – термін, який вживається для назвибудь-якої нової інтерпретації відомої п'єси або пісні; може суттєво відрізнятись від оригіналу стильовими змінами, газвою, текстом; особливо широко застосовується рок-виконавцями.
Канкан – французький танець алжирського походження, подібний до контрдансу; музичний розмір 2/4, темп рухливий, енергійний; виконується з характерним викиданням ноги, високими стрибками.
Кірігамі – один із видів мистецтва орігамі, при якому створення об'єму виробів досягається не за рахунок уклеєних у середину деталей, а шляхом розрізів і згинів основного полотнища виробів.
Кіч, кітч (від him. «халтура», «несмак») – специфічне явище, що належить до найнижчих пластів масової культури: стереотипне, примітивне, розраховане на зовнішній ефект псевдомистецтво, позбавлене справжньої кірігамі – один із видів мистецтва орігамі, при якому створення об'єму виробів досягається не за рахунок уклеєних у середину деталей, а шляхом розрізів і згинів основного полотнища виробів.-естетичної цінності.
Ленд-арт – один з екологічних напрямів сучасної творчості, де матеріалом слугують природні об'єкти: земля, багно, камені, скелі, дерева, листя, гілки, трава, квіти, вода, сніг, вогонь тощо.
Медіаарт – мистецтво, яке працює із засобами передачі інформації.
Меседж – те, що художник хотів сказати своєю роботою.
Мімесис – наслідування реальності.
Монументальний живопис – див. Стінопис
Мурал – див. Стінопис
Нет-арт – мистецтво, яке робиться в мережі.
Оп-арт – мистецтво, яке грає з оптичними ефектами.
Паблік-арт – мистецтво для громадського простору.
Папертоль (арте франчез, папер толє) – це мистецтво створення об'ємного зображення з паперу, тривимірний декупаж.
Перформанс – художня вистава, яка розігрується за сценарієм в присутності глядачів.
Пленер –1) відтворення колористичного багатства природи в живописі; 2) малярство на відкритому повітрі.
Реді-мейд – побутовий предмет, перетворений на витвір мистецтва.
Стінопис або мурал (англ. mural – «фреска»; ісп. muro – «стіна», «мур») – різновид монументального і декоративного малярства, що виконувалося безпосередньо на стіні або на штукатурці, закріпленій на стіні, в якому фігуративні образи й декоративні орнаменти підпорядковуються архітектурним формам. У стінописі користуються різною малярською технікою: фреска, альсекко, енкавстика, темпера, клейові фарби, олія; за новіших часів — синтетичні ґумові фарби тощо. До стінопису зараховують також мозаїку.
Стріт-арт – напрямок у сучасному образотворчому мистецтві, відмінною рисою якого є яскраво виражений урбаністичний характер.