Головна Мистецькі постаті Митці України Анатолій Криволап - український художник, майстер українського нефігуративного малярства та пейзажу

Анатолій Криволап - український художник, майстер українського нефігуративного малярства та пейзажу

Анатолій Криволап – один із найвідоміших художників українського сучасного мистецтва. Народився 11 вересня 1946 року в місті Яготин Київської області.
Він отримав академічну професійну освіту, закінчивши Державний художній інститут у Києві, але шлях у мистецтво прокладав через власне уявлення про колір і відтінки. 
Серйозне знайомство з нефігуративним живописом відбулося в Ризі, у 1965-67 роках, коли Анатолій служив в армії, проте мав можливість ходити на виставки. У Прибалтиці не було такої цензури, як в Україні, там можна було побачити все, включаючи абстракцію. Тому, повернувшись до Києва, він почав навчатися із прицілом на експерименти з кольором. Але навіть коли виконував академічну роботу, був незадоволений зробленим: "Я не знав, у чому причина, але розумів, що роблю щось не те". На пошук себе пішло майже 20 років. Він працював, як у лабораторії, вів щоденники, експериментував. Була серйозна проблема – гармонізувати яскраві кольори, і Анатолій Криволап намагався її вирішити.
Художник почав з пейзажу та працював із кольоровими сполученнями, але його детальність відволікала від кольору та переводила не стільки на відчуття, скільки на те, щоб спостерігати за намальованим. Це заважало, тож він пейзаж почав прибирати й так поступово прийшов у абстракцію. А потім, вже повертаючись до пейзажу,  використовував мінімум деталей, в основному подаючи гармонію кольорових плям з відповідним настроєм. При цьому якась невеличка деталь тільки окреслювала той стан, який він передавав, пов’язуючи такою тонесенькою ниточкою з реальністю. 
А. Криволап вважає, що це є якийсь новий погляд на пейзаж, який вибудовується не на споглядальному рівні, а на рівні відчуття. Тому, практично, вийшов на медитативний пейзаж, коли він не підлягає просто розгляданню якихось деталей, а це ті кольори, які діють на інші емоційно-психологічні площини.
Свої картини митець створював у селі Засупоївка під Яготином, де провів дитинство, на своєму улюбленому озері Супой. Це та екосистема, де народжуються роботи А. Криволапа, і саме у селі стають зрозумілими головні мотиви новітніх картин художника. Там є вікно, з якого він спостерігав захід сонця над озером, будиночки, худобу та інші елементи сільської пасторалі, що виникають на його полотнах останніх років. Він зрозумів, що можна поєднати абстракціонізм та улюблений український пейзаж. Реалістичні елементи вміло балансують на межі абстракції, він створює медитативні пейзажі у відомій гарячій кольоровій гамі.

100 років тому пейзаж революціонізували імпресіоністи. І протягом всього двадцятого століття це був досить консервативний жанр. А. Криволап стверджує, - що знову революціонізував його, поєднавши український пейзаж з абстракціонізмом. "У мене була не одна така робота того дня, я одразу зробив заготівлі декількох: кінь, хати, озеро. Я вже точно розумів, що хочу бачити на полотні", - говорить художник.
Сміливе застосування активних, часто відкритих кольорів – один із «фірмових» прийомів Анатолія Криволапа. Його почуття кольору близьке до народного — ті ж зухвалі поєднання зустрічаються на традиційному українському одязі, декорі хусток та в прикладному мистецтві.
Митець зробив майже ідеальне поєднання для імпорту українського культурного продукту на Захід: міська форма абстракціонізму плюс український зміст. Недарма рокер Олег Скрипка для своєї колекції одягу у 2013 році зробив принти на тканині з яскравих краєвидів Криволапа.
Цікаво, що художник часто використовує з колірного діапазону два полярних кольори: червоний (нижній) - колір пристрасті та фіолетовий (верхній) — колір духу.
"Кажуть, що червоний колір — агресивний, збуджувальний, а мене, навпаки, він заспокоює", — каже художник.
Не дивно, адже свій червоний А. Криволап узяв із небес — із заходу сонця. Та й фіолетовий — звідти ж: на заході сонця ця фарба часто присутня. У зв'язку з абстрактною формою художнику вдалася ще одна фішка: його краєвиди зі споглядальних перетворилися на медитативні. Різниця в тому, що коли споглядаєш — спостерігаєш з боку за якимсь предметом, а коли медитуєш — ти предмет поміщаєш усередину себе, свою душу, свою уяву.
Тому той самий кінь із картини "Кінь. Вечір" (2012), проданий на аукціоні Phillips за $186 тис. — це фантом в образі коня, який символізує, наприклад, енергію. Сам А. Криволап розповідав, що опанував понад 50 відтінків червоного та намагався, щоб його кінь у картині не був особливо помітний на тлі вечірнього краєвиду, але й не зливався з ним.
Він створив свій власний впізнаваний та неповторний стиль у живописі.
У К. Малевича "Біле на білому" — один білий квадрат, вписаний в інший, а в А. Криволапа — це хата, "вписана" у засніжене поле. Але і там, і там об'єктам на картині властива медитативна примарність. Чого не скажеш про їхні ціни.
Анатолій Криволап намагався викладати. Він навіть підготував кілька художників, і за кольоровими рішеннями їх легко впізнати. Але як каже митець: "Вийшло якесь клонування. А потім я взагалі відчув, що сам починаю робити не те, що хотів би, і зрозумів, що ці експерименти треба прикрити".
9 лютого 2012 року художник став лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка. Він переміг у номінації «Образотворче мистецтво» (за цикл з 50 робіт «Український мотив»).
З грудня 2016 року став членом Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка.
У цьому ж році заснував іменну премію для молодих художників у розмірі $5 тис. Але це не живі гроші, а квиток на літак, оплата готелю та вхідних квитків у кращі музеї світу.
Анатолій Криволап не належить до творців, які паралельно з основним видом діяльності активно роблять собі піар. Митця рідко зустрінеш на світських тусовках. Навіть на творчих заходах він буває нечасто. Його позиція завжди була така: художника повинні знати по роботах, а не в обличчя.

Література

  1. Врублевський Ришард. Мої особисті емоції - Анатолій Криволап [Текст] / Р. Врублевський // Образотворче мистецтво. - 2010. - N 4. - С. 26-27
  2. Хрущак Марія. Анатолій Криволап [пряма мова] [Текст] / М. Хрущак // Українська культура. - 2011. - N 1/2. - С. 44-45
  3. Будкевич Андрій. Анатолій Криволап: "Мистецтво створювати окрему дійсність" [Текст] / А. Будкевич // Слово Просвіти. - 2017. - N 29(20-26 лип.). - С. 15
  4. Будкевич Андрій. "Сказання про те, чому Анатолій Криволап ходить у високі гори..." [Текст] / А. Будкевич // Літературна Україна. - 2018. - N 21(31 трав.). - С. 14
  5. Медвідь Любомир. Головний арсенал художника Анатолія Криволапа [Текст] : [творчий портрет] / Л. Медвідь // Образотворче мистецтво. - 2009. - N2. - С. 72-73

Інтернет-посилання

Календар подій

12345 6 7
8 9 1011 12 1314
15 1617181920 21
22 23 24 2526 27 28
2930