Головна Книга в кадрі Віртуальні виставки «Національна пам’ять, яка болить» (тема Голодомору в мистецтві)

«Національна пам’ять, яка болить» (тема Голодомору в мистецтві)

Геноцид починається з вбивства однієї людини,
не за те, що вона зробила, а через те, хто вона є. 
Кофі Аннан
 

Голодомор 1932–1933 років – одна з найтрагічніших сторінок в історії України, яка залишила глибокий слід у національній свідомості. Біль від втрати мільйонів українців, які стали жертвами штучного голоду, відлунює крізь десятиліття. Це не лише історична пам'ять, а й духовна рана, яку прагнуть осмислити і передати митці різних поколінь та жанрів, втілюючи її у своїх творах як данину пам'яті тим, хто загинув, і як нагадування про значення свободи та гідності.

Сучасне мистецтво стало потужним інструментом для висвітлення теми Голодомору, перетворюючи біль на емоційно насичені образи та символи. У віртуальній виставці представлені твори, які через живопис, графіку, скульптуру, літературу, кіно та музику намагаються відтворити відчуття втрати, скорботи та надії. Ці роботи не лише нагадують про трагедію, а й закликають до осмислення її причин та наслідків.

Мистецтво допомагає пробуджувати емпатію та пам'ять, з'єднуючи минуле з сучасністю і зберігаючи правду про Голодомор для майбутніх поколінь. Запрошуємо вас зануритися у цей особливий світ творчості, де кожна робота – свідчення про страждання і силу народу, про біль і надію, про пам’ять, що житиме вічно.


«Картини болю: відлуння Голодомору на полотні»

Живопис – особливий спосіб вираження пам’яті, коли фарби стають мовою, здатною передати те, що неможливо висловити словами. Тема Голодомору в українському живописі – це відчайдушна спроба митців зобразити трагедію, яка закарбувалася у свідомості кожного українця. Кожен мазок, кожні тінь і колір – це голос тих, кого ми втратили, символ жорстокої несправедливості, яка сколихнула країну на покоління вперед.

Цей розділ виставки присвячений роботам художників, що через свої полотна доносять відчуття болю, втрати та надії. Їхні твори ніби відкривають вікно в минуле, де постають змарнілі обличчя, зруйновані села, безмовні лани та символи голоду. Кожен твір – це особисте переживання митця, відгук його душі на національну трагедію, яка не має права на забуття.

Запрошуємо вас до глибшого осмислення цієї історичної катастрофи крізь призму живопису та графіки. Споглядаючи полотна, ви побачите, як крізь біль проростає пам'ять, спонукаючи до роздумів, співчуття і збереження історії для майбутніх поколінь.

Кожен з цих художників створив потужні образи, що увічнюють пам’ять про Голодомор, додаючи свої голоси до свідчень про трагедію українського народу через різні мистецькі форми.


«Літературний архів болю»

У літературі про Голодомор створено багато значущих творів як українськими письменниками, так і представниками діаспори. Згідно з дослідженням літературознавиці Тетяни Конончук, письменники зверталися до цієї теми навіть у радянські часи, хоча через цензуру часто писали інакомовно або залишали твори у шухлядах, побоюючись репресій. Протягом хрущовської відлиги з’явилися спроби писати про трагедію відкритіше, але повністю осмислювати Голодомор змогли лише автори еміграції та письменники, що писали після перебудови.

Були розшукані ненадруковані вірші Андрія Малишка, написані ще в 1964 році, в яких згадується Голодомор:

…Із тридцять третім голим роком,
Голодно-голим та німим,
Та тричі пухлим. Хай би з ним
Поїли б кору і комору,
Траву і шкуру, цвіль і міль,
Та мерли б жовті, як з похміль,
Без трун понесені із двору.
Нізащо. Просто. Без вини.

Твори про Голодомор, часто лишалися лише у записниках їхніх авторів, згодом – у закритих архівах.  Зараз, наприклад: колись «урізана» поезія Павла Тичини «Загупало в двері прикладом», опублікована повністю. У ній йдеться про збожеволілу від голоду жінку: «…це ж гості до мене! Та чим же я буду вітати – іще ж не вварився синочок».

Про події писав також Євген Маланюк – про «трупи в житах» у поезії «Року Божого 1933». Пізніше – про землю, що «запалась як труна» та пустку замість країни, над якою «владичить Антихрист…».

Про те, як замовчувалася і фальсифікувалася тема голоду в часи «побудови світлого комуністичного майбутнього людства» можна прочитати у поемі Миколи Руденка «Хрест».

  •  «Розколоте небо», Світлана Талан
    Світлана Талан у своєму романі «Розколоте небо» висвітлює колективізацію та Голодомор через історію мешканців одного селища на Луганщині. Центральна героїня твору, Варя Чорножукова, намагається знайти спосіб вижити та врятувати своїх дітей від голодної смерті. Авторка піднімає питання того, як у родючій землі змогло виникнути таке лихо, звертаючи увагу на жахливі наслідки примусових більшовицьких реформ.

  • «Марія», Улас Самчук
    Роман «Марія» Уласа Самчука став першим художнім твором в українській літературі, який зобразив жахіття Голодомору і трагедію родини на тлі колективної національної катастрофи. Через історію простої селянки Марії, її родини та односельців Самчук художньо інтерпретує трагедію Голодомору як прояв національного геноциду. Вперше цей твір опубліковано в 1934 році, і з того часу він був неодноразово перевиданий.

  • «Вік червоних мурах», Таня П’янкова
    Роман Тані П’янкової «Вік червоних мурах» досліджує теми фізичного та духовного голоду як травматичного досвіду, що передається поколіннями. Авторка підкреслює, що цей роман – більше, ніж просто історія, це спроба осмислити болісний колективний досвід, який закорінений у національній пам’яті. Письменник і член Британського ПЕН-клубу Ігор Павлюк зазначає, що твір передає глибинну емоційну історію українського народу через індивідуальні переживання.

  • «Жовтий князь», Василь Барка
    Роман Василя Барки «Жовтий князь», написаний у 1963 році, є першим великим прозовим твором в українській літературі, що присвячений темі Голодомору 1932–1933 років. У цьому творі Барка створив символічний образ Жовтого князя – уособлення руйнівної сили, що принесла смерть, спустошення, муки, страждання і розпад. Події роману зображають історію родини Катранників на Слобожанщині, що зіткнулася з фізичним і моральним знищенням. Це один із найвідоміших творів на тему Голодомору.

  • «По той бік себе», Ірина Рева

    Це книга психологині Ірини Реви про соціально-психологічні й культурні наслідки Голодомору та сталінських репресій. Занижена самооцінка, прагнення «не висовуватися» та «не йти проти начальства», патерналізм, пошук «сильної руки» й того, хто «прийде й порядок наведе» – все це програма виживання, яка виробилася внаслідок геноциду. Ірина Рева детально аналізує механізми, які були запущені в людській психіці, та дає відповіді на питання, що з цим робити.

  • Книга «Ґарет Джонс: свідок Голодомору»

    Книга про Ґарета Джонса – британського журналіста, який першим відверто розповідає світові про трагічні події Голодомору в Україні 1932–1933 років. 

    Автор книги розкриває життя і діяльність Джонса, описуючи його подорожі до Радянського Союзу, зустрічі з очевидцями, а також боротьбу з пропагандою, яка хотіла детальніше приховати масштабні трагедії. Читач побачить складний і небезпечний шлях журналіста, який не побоювався викривати правду, не дивлячись на загрозу та політичний тиск.


«Кам'яні свідки»

Скульптура як один із найвиразніших видів мистецтва, здатна втілити глибокі людські емоції, які словами часто не передати. Саме тому тема Голодомору знайшла своє втілення і в скульптурних композиціях, що нагадують про цей страшний епізод української історії. Монументальні пам’ятники, статуї й інсталяції на вулицях міст і в меморіальних комплексах несуть у собі образи страждань і нескореності. Вони мовчки розповідають про біль, втрати і водночас – про незламність та силу народу, який пережив катастрофу, щоб зберегти свою культуру, пам'ять і надію. У цих скульптурних творах проступають і особисті трагедії, і національний біль, завдяки чому вони стають потужним нагадуванням наступним поколінням про історію, яку не можна забути.


«Свідчення у кінострічках: Голодомор в об’єктиві»

Фільми про Голодомор займають особливе місце в українському кінематографі, оскільки висвітлюють одну з найтрагічніших сторінок історії України. Ці кінокартини не тільки зберігають пам’ять про мільйони жертв, а й допомагають сучасному глядачеві глибше зрозуміти суть трагедії. Багато з цих фільмів створені з документальною точністю, інші – з елементами художнього підходу, де реальні події передані через історії окремих героїв. У центрі сюжетів часто зображуються страждання простих селян, репресії, викликані політикою колективізації, а також боротьба за виживання в умовах штучно створеного голоду.

«І будуть люди»

Серіал знятий за романом Анатолія Дімарова та побудований як багатошарова сага, що показує життя звичайних українських людей у бурхливий період ХХ століття. Через образи головних героїв розкриваються зміни, які принесли Перша світова війна, революція, встановлення радянської влади, колективізація та голодомор. Головні персонажі — селяни і робітники, які живуть своїм життям, а потім зіштовхуються з насильством і політичними перетвореннями, які змушують їх обирати між особистим виживанням та моральними цінностями.

Режисер Аркадій Непиталюк передав історію таким чином, щоб кожен герой був багатогранним і живим. Герої серіалу різні, з різними прагненнями й уявленнями про щастя та свободу, але їх об'єднує одне – бажання жити і кохати, попри всі труднощі.

«Голодомор. Літописці»

 Це документальний мінісеріал, приурочений до 90-х роковин Голодомору 1932-33 років від Суспільного мовлення.

«Голодомор. Літописці» – це перша документальна спроба розказати все, що важливо знати про Голодомор. Літопис найжахливіших подій в історії України – голоду, який був штучно створений комуністичним режимом СРСР задля знищення українського народу.

Автори мінісеріалу фокусуються на пошуках формули геноциду. Разом із провідними дослідниками Голодомору вони шукають відповідь, чому для пояснення масштабів катастрофи недостатньо розуміти самі тільки геноцидні наміри Сталіна. Перший складник тієї формули – байдужість світу. Чому світ не зреагував адекватно на загибель мільйонів людей посеред Європи? Як радянські спецслужби вводили в оману світ? Чому уряди Заходу воліли заплющувати очі на приголомшливі факти й моторошні подробиці голодних смертей, які повідомляли їхні дипломати?

У чотирьох серіях: «Столиця відчаю», «Ура Сталіну!», «Вершники апокаліпсиса» та «Тінь» – автори проєкту проводять докладне історичне розслідування про те, як так сталося, що світ знав і мовчав, що са́ме було відомо й кому, і чому ми сьогодні такі, які є. Чиї ми нащадки і як нам пропрацювати цю травму.

До зйомок серіалу залучили визнаних дослідників Голодомору, зокрема: автора видання «Листи з Харкова. Голод в Україні та на Північному Кавказі в повідомленнях італійських дипломатів. 1932–1933 роки» Андреа Граціозі; авторку книжки «Червоний голод. Війна Сталіна проти України» Енн Епплбом; автора книжки «Ґарет Джонс. Людина, яка забагато знала» Мірослава Влеклого; авторів дослідження «Психологічні наслідки Голодомору в Україні» Вікторію Горбунову та Віталія Климчука; історикиню Дарію Маттінглі; директора Центру українських досліджень Кембриджського університету Рорі Фінніна; директора Українського наукового інституту в Гарварді Сергія Плохія та багатьох інших.

«Ціна правди»

 «Ціна правди» (робоча назва «Ґарет Джонс») — копродукційний фільм польської режисерки Аґнєшкі Голланд, заснований на книзі американської письменниці Андреа Халупі, яка досліджує трагедію Голодомору 1930-х років в Україні. Сценарій до стрічки Голланд розробила разом із відомим істориком Тимоті Снайдером. Сюжет фільму базується на реальних подіях, пов’язаних із життям і розслідуваннями валлійського журналіста Ґарета Джонса, який одним із перших західних кореспондентів відкрито заговорив про жахливий голод, штучно створений радянським режимом.

Ґарет Джонс, наражаючи своє життя на небезпеку, здійснив подорож в Україну, щоб розкрити світові правду про сталінські репресії та голод, що знищив мільйони українців. Попри спроби радянської пропаганди приховати масштабні трагедії та змусити міжнародну спільноту мовчати, Джонс опублікував своє викриття, навіть коли інші журналісти піддавалися тиску та змушені були замовчувати правду. Серед таких був і Вальтер Дюранті, кореспондент The New York Times, який отримав Пулітцерівську премію за статті, які підтримували радянську версію подій.

«Ціна правди» підвищує важливу тему журналістської відповідальності, гідності та етичної стійкості. Фільм також розповідає про труднощі, з якими стикався Джонс у своїй боротьбі за правду, висвітлюючи тиск, цензуру та страх, які переважали в той час. Картина отримала широкий резонанс і схвальні відгуки на міжнародних кінофестивалях, зокрема в Берліні, та стала важливою складовою кінематографічної пам’яті про Голодомор, вивчивши подвиг Ґарета Джонса як захисника правди й голосу мільйонів загиблих українців.

«Поводир, або Квіти мають очі»

«Поводир, або Квіти мають очі» – український історичний драматичний фільм режисера та сценариста Олеся Саніна. У центрі сюжету – подорож Радянською Україною американського хлопчика Пітера Шемрока та українського сліпого кобзаря Івана Кочерги в трагічні часи Голодомору. Сюжет охоплює події перед Голодомором і під час нього, підкреслюючи боротьбу української культури та традицій проти радянського тоталітарного тиску.

Гасло фільму «Заплющ очі – дивись серцем» демонструє глибокий зв’язок між героями, які проходять через жорстокі випробування, щоб зберегти істину та людяність. Головні ролі грають видатний актор Станіслав Боклан, співачка Джамала, яка є представницею кримськотатарського народу, та Антон Святослав Грін, правнук українського дисидента Михайла Сороки, який зіграв Пітера.

Цікаво, що під час зйомок було запрошено 60 незрячих акторів, що стало унікальним для українського кінематографа. Крім того, у фільмі взяли участь справжні кобзарі та лірники зі Львова, Сумщини та Луцька. Використання таких акторів додало автентичності та глибини історії, відобразивши реальність кобзарів, які часто стикалися з переслідуваннями через своє мистецтво та роль у збереженні української культурної спадщини.

Фільм поєднує драматичні події та мальовничі пейзажі, викликаючи емоційно насичену картину, що не тільки розповідає історію Голодомору, а й нагадує про силу мистецтва, яке здатне вижити навіть у найтемніші часи.

«Голодомор. Забутий геноцид»

Французький фільм про Голодомор, знятий режисеркою Бенедікт Бане, розповідає історію одного з останніх періодів в українській історії через життєвий шлях головного героя, який походить з Вінниччини і пережив трагедію 1932–1933 років. Стрічка базується на реальних спогадах людей, що пережили Голодомор, і відтворює повсякденне життя мешканців українських сіл, зокрема рідного села героя – Соболівки. Після того, як його родина зуміла вижити в ті роки, головний герой пізніше переїхав до Франції, проте історія його дитинства залишилася з ним на все життя.

Вибір зйомок саме в рідному селі героя надає стрічці особливої ​​автентичності та емоційної глибини. Кожна локація підкреслює різноманітність сільського побуту, звичаїв та життя українців, які змогли зберегти людяність і віру в найжахливіших умовах.

Фільм, завдяки використанню свідчень очевидців, акцентує увагу на маленьких деталях, які в сукупності створюють моторошну картину того, як виживали селяни: у який спосіб намагалися зберегти запаси їжі, ховалися від конфіскацій та заборонених зборів, як підтримували один одного в умовах тотального голоду. Стрічка відзначається документальною точністю, але водночас зберігає емоційну насиченість, щоб показати трагічну силу подій та її вплив на кожного, хто вижив, і на їх нащадків.

Бенедікт Бане також знімала сцени на Харківщині, Полтавщині та Київщині, щоб у рамках одного фільму охопити кінцеві етапи трагедії.

Фільм допомагає відкрити ще одну сторінку історії українського народу для західної аудиторії. Він показує не лише події та факти, але й намагається розкрити духовну силу та невидимий зв'язок із поколіннями, які пам'ятають про трагедію і донині.

«Бабусю, розкажи про Голодомор»

Цей короткометражний документальний фільм розповідає про трагічну історію трьох українських жінок, які пережили Голодомор 1932–1933 років, розкриваючи їх долі через спогади та за свідченням їх нащадків. Усі три історії поєднують покоління та зберігають пам'ять про страшні часи, коли комуністичний режим навмисне знищував український народ.

Перша історія – про 100-річну Ксеню Логвинюк із Черкащини, яка пройшла через жахи Голодомору і дожила до поважного віку. Історію про неї розповідає її праправнучка Вероніка, яка разом із мамою Іванною створила фільм під назвою «Столітня Ксеня». У цій зворушливій стрічці вони показують не лише факти про Голодомор, а й відчуття сили родинної пам’яті, яка передається через покоління.

Друга історія – про Олександру Вівдич, яка теж вижила в 1932–1933 роках. Її історію зберегла онучка Світлана, для неї бабуся залишила щоденник. Через сторінки щоденника Світлана змогла дізнатися про страшні події, що сталися з нею під час Голодомору: щоденник став свідченням родинних трагедій, які переслідували їхній рід. Таке документальне свідчення, особисто написане Олександрою, додає історії особливої ​​сили, адже кожен запис показує спогади й емоції з перших уст.

Третя історія переносить нас на Кіровоградщину, де Саша Куневич розповідає про свою прабабусю Олександру Півняк. Хоча дівчина не знала прабабусю особисто, вона почула про неї від свого тата, який зберіг багато спогадів. Олександра Півняк померла ще до народження Саші, але завдяки родинним розповідям і живій пам’яті про бабусю, Саша має уявлення про труднощі, які їй довелося пережити під час Голодомору.

Кожна з історій в цьому фільмі є частиною великої трагедії, яка торкнулася мільйонів людей. Через особисті спогади та свідчення їхніх нащадків фільм створює живу пам’ять про Голодомор, яка передається з покоління в покоління, не дозволяючи забути про ці жахливі події. Ця документальна стрічка є свідченням історії, що продовжує жити в серцях української родини.

«Діти великого голоду»: документальний фільм Суспільного про тих, хто пережив Голодомор

Герої документального фільму – Олексій Гапон, Єфросинія Давиденко та Надія Хало, мешканці селища Оржиця на Полтавщині. Вони є одними з небагатьох свідків тих страшних часів, і їхні історії – унікальні свідчення геноциду українського народу.

Кожен із героїв має свої спогади про те, як вдалося вижити в умовах штучного голоду. Вони розповідають про те, чим харчувалися, де ховали їжу від влади, як виживали на підножному кормі. Для зйомок одна з героїнь навіть назбирала трави біля своєї хати, щоб показати, які рослини тоді використовували в їжу.

Фільм є важливим історичним свідченням і зворушливою пам'яткою для майбутніх поколінь, що допомагає зрозуміти масштаби трагедії Голодомору через особисті історії тих, хто бачив це на власні очі.

«Гіркі жнива»

Це канадський кінофільм про історію кохання на тлі українського Голодомору 1932—1933 років. Фільм також відомий під робочою назвою «Врожай диявола» і є першою англомовною художньою стрічкою про Голодомор. Майже всі актори – з Великобританії та Канади, але серед головного складу є й українці: Остап Ступка та Олександр Печериця з Київського театру імені Івана Франка. У фільмі використовуються композиції українських гуртів «ДахаБраха» та «Рожаниця», які додають історії автентичного українського звучання.

Сюжет розповідає історію двох закоханих, Юрія та Наталки, які змушені боротися за своє виживання, коли жорстока політика Сталіна спустошує їхню батьківщину. Художній талант Юрія привертає увагу радянського чиновника, що ускладнює його життя та ставить під загрозу свободу. Тим часом Наталка разом із родиною бореться з примусовою колективізацією селянських господарств. Політичні потрясіння зростають, і пара опиняється на тлі передвоєнного радянсько-німецького конфлікту. У цій історичній драмі герої намагаються зберегти надію на світле майбутнє, незважаючи на небезпеку, та зберегти своє кохання перед лицем суворої реальності.

«Голод до правди»

Історична стрічка від Вавилонʼ13. Автори фільму проводять паралелі між методами сталінського режиму в СРСР і режиму президента росії Володимира Путіна.

У 1932 році канадська журналістка Рея Клайман, подорожуючи Україною, стає свідком початку штучного Голодомору. Вона не боїться висвітлювати цю проблему, за що її називають «буржуазною порушницею спокою» і виганяють із Радянського Союзу. Вона – одна з перших і єдиних журналістів, хто намагається донести світу правду про геноцид проти українського народу.

Її історія переплітається з сучасністю – війною на сході України. Головні герої сучасної лінії сюжету – родина спецпризначенця Збройних сил України Сергія Глондаря. Він потрапив у полон у бою під Дебальцевим після підписання угоди «Мінськ-2», згідно з якою російські гібридні сили мали припинити бойові дії.

Голод-33 (1991)

«Голод-33» — фільм знятий за мотивами повісті Василя Барки «Жовтий князь». Це перша художня кінострічка, що розкриває злочин сталінського тоталітарного режиму проти народу України – штучний голод 1932–1933-х років.

У фільмі розповідається про прихід більшовиків до влади, про утвердження Сталіна, як нового очільника держави, та встановлення силовими методами контролю над усіма аспектами суспільного і політичного життя в Україні. Особливу увагу приділено політиці комуністів у сільському господарстві та виданні злочинних законів, що позбавили селян права на їжу, а отже, й права на життя.

У центрі сюжету кінострічки – звичайна українська селянська сім’я, яка намагається вижити у важкі часи: діти, батько, мати і їхня стара бабуся. Незабаром сім’я почала нести від голоду втрати. Першими помирали слабкі діти.

Страждання звичайної української родини глядач побачить очима голодної дитини. 

Фільми на тему Голодомору не тільки зберігають пам’ять про трагедію, але й виконують важливу роль у формуванні національної свідомості, допомагаючи українцям та міжнародній спільноті переосмислити наслідки репресивних радянських політик. Вони є цінними як джерела історичної пам'яті та інструменти, що борються з політикою забуття, допомагаючи зрозуміти масштаб трагедії, яка досі резонує у культурній та суспільній пам'яті України.


«Мелодії скорботи»

Тема Голодомору в музиці стала важливою частиною культурної пам'яті України, де композитори та музиканти намагаються передати біль і скорботу цієї трагічної події через звуки та мелодії. Через музику вони розповідають історію  українського народу, шанують пам'ять про загиблих і намагаються досягти емоційного відгуку у слухачів.

Символіка та образи Голодомору в музичних творах

1.      Трагічний настрій через мінорні тональності. Композитор часто вибирає мінорні тональності, що створює відчуття суму і відчаю. Мелодії побудовані так, щоб визвати у слухача відчуття глибокого болю, скорботи та співчуття.

2.      Використання народних мотивів. У багатьох творах виконуються елементи українських народних пісень або мелодій на основі народної музики. Це робить музику більш автентичною та близькою для слухачів, адже народні мелодії символізують національну пам'ять і зв'язок з предками.

3.      Тиша та паузи як символ порожнечі. Деякі композитори навмисне роблять довгі паузи або тихі моменти, щоб підкреслити порожнечу, яку Голодомор залишив після себе. Ці моменти мовчання надають композиції особливого драматизму і дають слухачам емоційно відчути скорботу.

Музичні твори про Голодомор

  Реквієм «Голодомор» Євгена Станковича

    

Один із найвідоміших творів українського композитора Євгена Станковича – реквієм «Голодомор» – є глибоким музичним відображенням однієї з найтрагічніших сторінок історії України. У цьому творі Станкович використовує сучасні музичні засоби, щоб створити емоційно насичену атмосферу скорботи, відчаю та болю.

Композитор майстерно використовує звучання симфонічного оркестру, хору та солістів, створюючи гармонійне сполучення, яке підкреслює трагічний настрій твору. Кожен з цих елементів додає глибини, передаючи всю складність емоцій – від скорботи та відчаю до світлої пам'яті та надії.

Цей твір – не лише мистецьке осмислення історичних подій, але й потужний заклик до збереження пам’яті, вшанування минулого та усвідомлення масштабів трагедій. Музика Станковича виражає глибину почуття, викликаючи співпереживання навіть у тих, хто не знає деталей історії.

Реквієм «Голодомор» – яскравий приклад того, як сила мистецтва здатна передати найглибші людські почуття, об’єднати націю в пам’яті про минуле та нагадати світу про невимовний біль, що зазнали українці.

Симфонія № 3 «І скорбна Мати» Мирослава Скорика

Симфонія № 3 «І скорбна Мати» Мирослава Скорика є одним із найвидатніших творів української академічної музики. Створена в 1985 році, ця симфонія втілює глибоке переживання, скорботу та надію, пов'зані з трагедією української історії.

У цьому творі Скорик використовує народні мелодії, переплітаючи їх із власним композиторським стилем, щоб розповісти про Голодомор мовою музики. Він використовує багатогранність симфонічного оркестру для передачі емоційної напруги й драматизму, що змушує слухача замислитися над важкими сторінками української історії. Композиція нагадує про глибокі рани, залишені геноцидом, і вшановує пам'ять жертв цієї трагедії.

Центральний мотив симфонії – образ Скорботної Матері, що оплакує розвиток свого народу. Він є відображенням болю і втрат українського народу та водночас джерелом надії й духовної сили.

Симфонія № 3 Мирослава Скорика звучить як музичний реквієм, що не тільки вшановує пам'ять загиблих, але й утверджує незламність національного духу. Її глибина та масштаб роблять актуальним і сьогодні твір, спонукаючи слухачів до роздумів про історичну пам’ять, національну єдність і силу мистецтва у висвітленні важливих тем.

Пісня «Свіча» Оксани Білозір

Пісня «Свіча» у виконанні Оксани Білозір стала одним із символів пам'яті про Голодомор. Її слова, написані поетом Богданом Стельмахом, вкладені на легендарну «Мелодію ля-мінор» Мирослава Скорика. Цей твір є унікальним прикладом поєднання музичного генія Скорика з простим, але проникливим текстом Стельмаха, який сповнений глибоких емоцій.

«Свіча» торкається сердець слухачів, пробуджуючи в них співчуття, смуток і пам’ять про мільйони жертв трагічного геноциду українського народу. Її мелодія відзначається мінімальною глибиною, яка, у поєднанні зі словами, створює емоційно потужний ефект.

Ця пісня є не лише музичним твором, але й духовним символом скорботи й національної пам’яті, яка об’єднує українців у вшануванні трагічного минулого. «Свіча» нагадує, що наша історія – це не лише сторінка смутку, але й джерело сили для майбутнього.

«Свічка» Назарія Яремчука

У цьому відео Олександр Злотник розповідає історію створення легендарної пісні «Свічка», яку виконав Назарій Яремчук. Композиція, написана на слова Юрія Рогози, вразила слухачів своєю складністю та емоційністю. Високі ноти, яких досяг Назарій, надавали пісні особливого драматичного звучання.

Проте в радянські часи пісня зіткнулася з труднощами: зміст тексту, на думку цензорів, був проблематичним. Завдяки підтримці народного артиста України Бориса Шарварка, Яремчук отримав можливість виконати її в Палаці «Україна».

Особливо сильне враження «Свічка» справила під час виступів у Канаді. Українська діаспора побачила в цій пісні відображення власної історії, болю й надії. Вона стала символом незгасимої віри, яка підтримувала людей у ​​найтяжчі часи, і здобула глибокий відгук у серцях слухачів як в Україні, так і за її межами.

Chekson & Схожа. «Жовтий Князь»

Пісня «Жовтий Князь» у виконанні Chekson & Схожа є музичною інтерпретацією та творчою рефлексією на однойменний роман Василя Барки. Ця робота наповнена символікою та образами, які втілюють жахливі події Голодомору 1932–1933 років.

Музиканти майстерно передали атмосферу трагічного твору Барки, що став літературним пам'ятником мільйонам загиблих українців. У пісні звучать алюзії до ключових моментів роману, які підкреслюють руйнівну силу голоду, приреченість і водночас духовну стійкість українського народу.

Музичне оформлення композиції за рахунок сучасних електронних мотивів з етнічними інтонаціями надає твору глибини й автентичності. Така комбінація підсилює емоційний вплив пісні, роблячи її актуальною як для сучасного слухача, так і для розуміння історичних трагедій.

«Жовтий Князь» Chekson & Схожа нагадує про важливість пам'яті та усвідомлення минулого, надихає на осмислення історії через музику, в якій поєднані біль і незламність духу українського народу.

ONUKA. «Душа Народу»

Onuka у своїй пісні «Душа Народу» проводить паралелі між двома найбільшими злочинами росії проти українського народу: Голодомором 1932–1933 рр. та найкривавішим актом незаконної російської агресії – лютневим вторгненням 2022 р. Ми знову зіштовхнулися з тим самим злом, але на цей раз маємо величезну силу, щоб перемогти його раз і назавжди.

Пісня майстерно поєднує елементи традиційної української музики із сучасними електронними аранжуваннями. Її звучання зачаровує гармонією народних інструментів, таких як бандура та сопілка, у тандемі з динамічними сучасними ритмами.

«Душа Народу» – глибокий музичний маніфест, який передає невичерпну силу, мудрість і стійкість українців, що живуть в їхній культурі та традиціях. Атмосфера пісні пробуджує у слухачів сильні емоції, зворушує до глибини душі та надихає на гордість за своє коріння.

Основна мета цієї композиції – не лише підтримати українців у складні часи, але й донести красу та багатство нашої культури до світу. Вона наголошує на важливості зв'язку між минулим і майбутнім, на спадковості духовної сили, яка є характерною для творчості ONUKA .


Основні символи Голодомору в сучасному мистецтві

  • Колоски пшениці. У багатьох творах мистецтва колоски символізують життя і смерть одночасно. Пшениця, яка традиційно асоціюється з добробутом, у цьому контексті стає символом страждань. Один із найбільш відомих прикладів – Національний меморіал Голодомору в Києві, де колоски пшениці створюють образ «свічі пам’яті», яка ніби палає за загиблими.
  • Чорно-білі фотографії та тіні. Художники часто виконують чорно-білу гаму, що надає творам похмурості й відчуття безвиході. Фотографії та тіні відображають духовну і фізичну смерть, яку несе з собою Голодомор.
  • Ляльки-мотанки. Традиційні українські ляльки-мотанки, які вважаються оберегами, у роботах, присвячених Голодомору, символізують беззахисність людей, зокрема дітей. Це один із способів передати вразливість і наївність тих, хто постраждав.
  • Порожні миски та посуд. Візуальні образи порожнього посуду нагадують про нестачу їжі, голод та порожнечу, яка стала реальністю для багатьох людей. В інсталяціях та картинах ці предмети часто зображені покинутими та пошкодженими, що підкреслює абсолютну безнадію та самотність.
  • Число «33». Рік 1933-го асоціюється з кульмінацією Голодомору, тому митці нерідко втілюють це число у своїх роботах. Воно може бути стилізоване в різних формах, таких як плакати, графіки або навіть частина відеоінсталяцій.

Заключне слово

Чому сумує, плаче дзвін і біль сердець в одне єднає?
Що розповісти хоче він, про що сьогодні нагадає?
Тривожні спогади ураз свічки очима розіп’яли,
Немов з минулого до нас вони із докором казали:
– Хто відповість за ту біду, що голодом людей косила,
Що в Україні не одну убила гордість, пісню, силу?
Не встануть свідки із могил. Вони й тоді не говорили,
Бо голод їх позбавив сил… А за селом росли могили…
Встає історія з пітьми, словами фактів промовляє
І хоче, щоб судили ми, бо заповіт від мертвих має.
Вона бідою, горем вчить, щоб не забулось незабутнє,
Бо там, де пам’ять не мовчить, там щастям повниться майбутнє.

Н. Погребняк

Мистецтво відіграє ключову роль у збереженні пам'яті про Голодомор, використовуючи потужні символи, метафори та емоційні зображення для донесення трагедії наступним поколінням. Воно допомагає не лише відобразити біль і страждання мільйонів жертв, але й показати важливість національної пам'яті та осмислення геноциду. Завдяки художньому самовираженню, митці створюють простір для роздумів і скорботи, перетворюючи трагічну історію на джерело духовного єднання та національної ідентичності.

Мистецтво також є важливим інструментом для поширення знань про Голодомор на міжнародному рівні. Через живопис, скульптуру, кінематограф та інші форми мистецтва, тема Голодомору отримала міжнародний розголос і резонанс. Мистецькі твори створюють унікальні платформи для комунікації між культурами, привертають увагу до цієї історичної трагедії та стимулюють світову спільноту до визнання Голодомору як геноциду.

Національна книга жертв Голодомору 1932–1933 років є одним із знайдених документів, що ввічнює пам’ять про цю трагедію. Вона стала символом боротьби за правду та закликом до збереження історичної спадщини.

Пам’ятаємо! Голодомор став найбільшою трагедією за всю історію українського народу. За масштабом, жорстокістю, цинізмом і організованістю з боку влади та наслідками для майбутніх поколінь він не має аналогів в історії людства. 

Щороку в четверту суботу листопада запали свічку пам'яті.

Традиційно о 16.00 пам’ять загиблих під час геноциду українського народу вшановують хвилиною мовчання та встановлюють запалену свічку на підвіконня. Цей вогник символізуватиме нашу пам’ять і віру в перемогу.


Календар подій

      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031