Головна Мистецькі проєкти «Кіно UA» Перший український «Оскар»

Перший український «Оскар»

Український оскарівський комітет висунув «20 днів у Маріуполі» від України на премію «Оскар» у категорії «Найкращий міжнародний повнометражний фільм». Стрічка увійшла до шортлиста премії «Оскар», який 21 грудня 2023 року опублікувала Академія кінематографічних мистецтв і наук, одразу у двох номінаціях: «Найкращий міжнародний повнометражний фільм» та «Найкращий повнометражний документальний фільм». 23 січня стало відомо, що фільм потрапив в номінацію «Найкращий повнометражний документальний фільм».

11 березня 2024 року в українському кінематографі настав історичний момент. На 96-й церемонії вручення премії Американської академії кінематографічних мистецтв і наук за заслуги в галузі кінематографа, що відбувалася в Лос-Анджелесі, документальний фільм «20 днів у Маріуполі» здобув головну нагороду у світі кіно – премію «Оскар». Стрічка стала третім українським фільмом, номінованим на цю нагороду, і першим, який здобув золоту статуетку в категорії «Найкращий повнометражний документальний фільм». Цей фільм створений українською командою у складі військового кореспондента, відеографа AP, режисера Мстислава Чернова, фотокореспондента Євгена Малолєтки та продюсерки Василиси Степаненко. 

Режисер М. Чернов. Колаж 24 Каналу. Фото: Getty Images

Здавалося би, цей результат передбачуваний, бо до «Оскара» стрічка «20 днів у Маріуполі» зібрала призи чи не всіх фестивалів, загалом здобувши більш ніж 20 нагород і 40 номінацій. Ось деякі з них: приз глядацьких симпатій на американському фестивалі незалежного кіно «Санденс» та на Міжнародному фестивалі документального кіно IDFA  в Амстердамі; нагорода в категорії «Standing Up» на 47-му Міжнародному кінофестивалі в Клівленді (США); нагороди в номінації «Найкращий документальний фільм року» на «Cinema for Peace» (Німеччина) і BAFTA (Британія); нагороди у двох номінаціях: «Найкраща режисура» і «Найкращий монтаж» на Новозеландському фестивалі документального кіно «Doc Edge» та ін. На батьківщині також високо відзначили сам фільм і його авторів. Так, в національній премії «Кіноколо» картина перемогла у двох номінаціях – «Найкращий документальний фільм» і «Відкриття року». Окрім того, автори фільму отримали Шевченківську премію в категорії  «Публіцистика, журналістика» за серію журналістських матеріалів про облогу Маріуполя .

Творча група фільму. Фото: Insider

Отже, Україна – володарка своєї першої премії «Оскар» за часи незалежності. На церемонії нагородження Мстислав Чернов виступив із промовою, яка зворушила багатьох і яку цитуватимуть через десятиліття:

 «Я вдячний. Але, напевно, я буду першим режисером на цій сцені, який хотів би не робити цей фільм. Я хотів би мати можливість обміняти це на те, щоб Росія ніколи не нападала на Україну, ніколи не окуповувала наші міста. Я би віддав цю нагороду, щоб росія не вбивала моїх земляків, звільнила всіх українських військових та цивільних, які зараз у в'язницях. Я не можу змінити минуле. Але всі ми можемо зробити так, щоб правда перемогла. І люди Маріуполя, як і всі інші, хто віддав свої життя, ніколи не будуть забуті. Тому що кінематограф формує спогади, а спогади формують історію. Тому дякую вам усім, дякую Україні! Слава Україні!».

Режисер «20 днів у Маріуполі» Мстислав Чернов та команда фільму. Колаж 24 Каналу. Фото: Getty Images 

Документальна стрічка «20 днів у Маріуполі» розповідає про жорстоку облогу Маріуполя російськими військами у лютому-березні 2022 року. Троє журналістів стали єдиною командою ЗМІ, яка документувала початок війни в окупованому місті. Завдяки ним, перші кадри війни з Маріуполя облетіли весь світ. Спершу вони передавали відзняте в редакцію Associated Press, а звідти правдивий контент про криваві злочини розліталися міжнародними ЗМІ. Та в певний момент роботи в Маріуполі Чернов зрозумів, що з цього можна скласти щось більше, ніж новинні репортажі. Тож у документації з'явилась форма: з одного боку – сирі відео, зняті в місті, беруться в рамку випусків новин іноземних телеканалів, які дають репортажі в ефір; з іншого – наратив самого Мстислава, який пояснює свої дії, рефлексує над ними і ставить питання собі, як людині та професіоналу. Це поєднання оптик, вочевидь, і робить «20 днів у Маріуполі» цікавим іноземному глядачеві, якщо це слово взагалі можна застосувати до фільму, який фіксує злочини та знаходить художню форму стражданню і смерті. Процес зйомок фільму був складним і небезпечним. Не розраховуючи на евакуацію, знімальна група продовжувала фіксувати на камеру й документувати злочини росіян. Камери заряджали від генератора в лікарні та в Червоному Хресті. Інтернет і зв’язок поступово зникав, і команда ловили його на сьомому поверсі лікарні. Згодом, коли й там уже не було зв’язку, допоміг поліцейський Володимир Нікулін. Він показав єдине місце, де ще був зв’язок, – це був офіс «Київстару». Близько 10% відзнятих матеріалів документалістам вдалося відправити з цієї точки. Саме Володимир вивіз знімальну групу разом зі своєю сім’єю власною автівкою, ризикуючи своїм життям і життями рідних. Камери та флешки сховали під речами в машині. Також авторському колективу вдалося вивезти відео парамедикині Тайри, яка передала флешку зі своєї нагрудної камери до того, як потрапила в полон. Ця відеоісторія була згодом опублікована на Associated Press. Близько 30 годин відео вивезли гуманітарним коридором. Щогодини і щодня команда ризикувала життям, але ціль була чітка: світ має бачити правду. Навіть із тих матеріалів, які увійшли до фільму, видно, що вижити їм вдалося дивом. Режисер Мстислав Чернов відзначив, що це був один із найскладніших проєктів у його кар'єрі, але одночасно – й найважливіший.

Команда «20 днів у Маріуполі» зафільмувала й гуманітарну катастрофу, в яку невідворотно скотився Маріуполь під час облоги. Візуальний ряд стрічки дуже вражає. Автори змушують глядача дивитись на війну впритул. Це таке «реаліті війни» або «шок-контент», від якого зводить судоми. Не всі можуть додивитись фільм до кінця. Глядачі бачать страшні кадри вторгнення: бомбардування житлових кварталів, обстріл пологового будинку, загибель дітей та дорослих, масові поховання цивільних, роботу відважних лікарів...

Фільм дуже важкий для сприйняття і усвідомлення. Багато крові, смерті, болю і сліз. В ньому Мстислав Чернов знімає те, що бачить сам і що сам переживає. Але і ми бачимо лише те, що побачив Чернов. А щоб усвідомити ті події, треба помножити побачене на 100. Пекло було в кожному районі міста, в кожному будинку. Коли після кожного російського авіанальоту будинки просто складалися, як карткові, і за один раз під завалами могли загинути кілька сотень людей. Коли не було ані медичної допомоги, ані автівок рятувальників, які могли би погасити пожежі і витягнути людей з-під завалів, коли не було їжі, води, тепла, зв’язку. Люди помирали від хвороб і нестачі ліків. Було багато самогубств. Фільм – моторошно-правдивий. Мабуть, за таку істинність обличчя людського горя «20 днів у Маріуполі» потрапив у оскарівський шортлист.

Світова прем'єра стрічки відбулася в січні 2023-го на фестивалі незалежного кіно «Санденс» у США. Фільм зібрав понад 2 млн грн у національному прокаті. Це – найкасовіша українська документальна стрічка. Цікавим є той факт, що на червоному хіднику «Оскара» вперше з’явився український бренд – Indposhiv. Для Чернова був пошитий класичний чорний костюм за індивідуальними мірками. Його важливим елементом стала підкладка зі словом «СВОБОДА».

Фото: instagram.com/indposhiv_official

 «20 днів у Маріуполі» варто дивитись саме іноземцям, щоб «розтрусити», шокувати, нагадати, як все починалось і що жахіття продовжується нині, часом – із нечуваною жорстокістю. Щоб через історії випадкових, але таких реальних людей інші люди, цілком задоволені своїм життям, буквально шкірою відчули, що може коїтись там, куди щодня летять гради, ракети, ударні БПЛА. Світ мусить навести різкість на події в нашій країні.

Картина «20 днів у Маріуполі» отримала величезний відгук від аудиторії та критиків по всьому світу. Глядачі були вражені емоційною силою стрічки та її візуальним оформленням. Критики відзначили високу якість роботи знімальної групи та важливість тематики фільму, особливо – у контексті сучасних подій в Україні. Це стрічка назавжди залишиться у пам'яті глядачів як символ відваги та стійкості українського народу.

Джерела:

  1. Авторам фільму «20 днів у Маріуполі» вручили Шевченківську премію [Електронний ресурс] // Укрінформ: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3854814-avtoram-filmu-20-dniv-u-mariupoli-vrucili-sevcenkivsku-premiu.html. – Назва з екрана. – Дата публікації : 20.04.2024. – Дата звернення : 05.03.2025.
  2. Бадьйор Д. «20 днів у Маріуполі» та яким буде майбутнє українського кіно? Колонка Дарії Бадьйор [Електронний ресурс] / Дарія Бадьйор // Суспільне культура: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://suspilne.media/culture/668432-20-dniv-u-mariupoli-ta-akim-bude-majbutne-ukrainskogo-kino-kolonka-darii-badjor/. – Назва з екрана. – Дата публікації : 24.01.2024. – Дата звернення : 08.03.2025.
  3. Білаш К. Перший український «Оскар»: «Я хотів би, щоб цього фільму не було» [Електронний ресурс] / Ксенія Білаш // LB.ua: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://lb.ua/culture/2024/03/11/602717_pershiy_ukrainskiy_oskar_ya_hotiv.html. – Назва з екрана. – Дата публікації : 11.03.2024. – Дата звернення : 03.03.2025.
  4. Блажко Л. Український бренд показав знаковий елемент костюму режисера «20 днів у Маріуполі» на «Оскарі» [Електронний ресурс] / Любов Блажко // theLime: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://apostrophe.ua/ua/article/lime/learn/2024-03-11/ukrainskiy-brend-pokazal-znakovyiy-element-kostyuma-rejissera-20-dney-v-mariupole-na-oskare-foto/57001. – Назва з екрана. – Дата публікації : 11.03.2024. – Дата звернення : 10.03.2025.
  5. Зінченко М. Документальний фільм «20 днів у Маріуполі» здобув дві нагороди на Grierson Awards [Електронний ресурс] / Мар’яна Зінченко // Детектор медіа [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://detector.media/infospace/article/234491/2024-11-08-dokumentalnyy-film-20-dniv-u-mariupoli-zdobuv-dvi-nagorody-na-grierson-awards/. – Назва з екрана. – Дата публікації : 08.11.2024. – Дата звернення : 03.03.2025.
  6. Лавринець Н. «20 днів у Маріуполі»: що відомо про фільм і де його дивитися після перемоги на «Оскарі» [Електронний ресурс] / Наталка Лавринець // theLime: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://apostrophe.ua/ua/article/lime/learn/2024-03-11/20-dney-v-mariupole-chto-izvestno-o-filme-i-gde-ego-smotret-posle-pobedyi-na-oskare/57010. – Назва з екрана. – Дата публікації : 11.03.2024. – Дата звернення : 09.03.2025.
  7. Модіна О. «Ми монтували й плакали», – режисер фільму «20 днів у Маріуполі» Мстислав Чернов [Електронний ресурс] / Ольга Модіна // radiosvoboda: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://www.radiosvoboda.org/a/days-in-mariupol-interview/32566748.html. – Назва з екрана. – Дата публікації : 27.07.2023. – Дата звернення : 09.03.2025.
  8. Прокопенко І. Що треба знати про фільм «20 днів у Маріуполі», який номінували на «Оскар» [Електронний ресурс] / Ілля Прокопенко // ТиКиїв: [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://tykyiv.com/misteckij/shcho-treba-znati-pro-film-peremozhets-kinofestivaliu-docudays-ua/. – Назва з екрана. – Дата публікації : 23.01.2024. – Дата звернення : 09.03.2025.
  9. Семенченко М. «Побачене у фільмі треба помножити у сто разів – таке пекло було в Маріуполі» [Електронний ресурс] / Марія Семенченко // CULTURE.PL : [вебсайт]. – Електрон. дані. – Режим доступу: https://culture.pl/ua/stattia/pobachene-u-filmi-treba-pomnozhyty-u-sto-raziv-take-peklo-bulo-v-mariupoli. – Назва з екрана. – Дата публікації : 14.03.2024. – Дата звернення : 10.03.2025.

Календар подій

     12
3456 7 8 9
10 11 12 1314 15 16
17 18 1920212223
24252627282930
31