Кінетичне мистецтво – мистецтво руху

У світі сучасного мистецтва, де статичні форми давно поступилися місцем динаміці та взаємодії, кінетичне мистецтво посідає особливе місце. Це не просто картини чи скульптури, які застигли в часі, а твори, що оживають, рухаються, взаємодіють з навколишнім середовищем і навіть залучають глядача до процесу сприйняття. Кінетичне мистецтво, або «мистецтво руху», виникло як відповідь на швидкі технологічні зміни XX століття, коли художники почали експериментувати з механікою, світлом і оптичними ілюзіями, щоб передати ідею постійної трансформації.

Кінетичне мистецтво – це форма художньої виразності, яка інтегрує рух як основний елемент твору. На відміну від традиційного статичного мистецтва, де твір залишається незмінним, кінетичні роботи можуть рухатися фізично (за допомогою моторів, вітру чи природних сил) або створювати ілюзію руху через оптичні ефекти. Термін «кінетичний» походить від грецького слова «kinesis», що означає «рух», і відображає ідею динаміки, енергії та взаємодії.

За визначенням, кінетичне мистецтво охоплює як механічні скульптури, що обертаються чи коливаються, так і оптичні ілюзії, які змушують око глядача «рухатися» по поверхні твору. Воно виникло як реакція на промислову революцію та наукові відкриття, де технологія стала інструментом для художньої експресії. Художники цього напряму прагнули не лише зобразити рух, а й зробити його частиною досвіду сприйняття, залучаючи глядача до активної взаємодії. Наприклад, деякі твори реагують на дотик, вітер чи навіть присутність людини, перетворюючи пасивне спостереження на інтерактивний процес. Цей підхід робить кінетичне мистецтво близьким до сучасних інсталяцій, де мистецтво виходить за рамки галереї і стає частиною повсякденного життя.

Твори за стилем: кінетичне мистецтво. Фото: WikiArt

Витоки кінетичного мистецтва сягають початку XX століття, коли авангардні рухи, такі як футуризм, дадаїзм і конструктивізм, почали експериментувати з ідеєю руху в мистецтві. Футуристи, наприклад, намагалися передати динаміку сучасного світу через швидкість і механіку. Значний імпульс кінетичне мистецтво отримало в 1950-1960-х роках, коли воно оформилося як самостійний рух. У 1955 році в Парижі відбулася виставка «Le Mouvement» (Рух), організована галереєю «Denise René», де були представлені роботи Олександра Колдера, Жана Тінгелі та інших. Ця подія вважається офіційним народженням кінетичного мистецтва як руху. Художники надихалися дадаїзмом, який підкреслював абсурдність і випадковість, а також конструктивізмом, що акцентував увагу на промислових матеріалах. У 1960-х роках кінетичне мистецтво поширилося по Європі та США, впливаючи на оп-арт (оптичне мистецтво), де рух створювався не механікою, а візуальними трюками.

У 1970-х і пізніше кінетичне мистецтво еволюціонувало завдяки технологічним інноваціям. З появою комп'ютерів і електроніки художники почали використовувати моторизовані системи, лазери та датчики. Сьогодні цей напрям інтегрується з цифровим мистецтвом, VR і інтерактивними інсталяціями, роблячи його актуальним у контексті сучасних технологій. Наприклад, у 2020-х роках кінетичні елементи часто зустрічаються в публічному мистецтві, як-от у вуличних скульптурах, що реагують на погоду чи рух людей.

Кінетичне мистецтво неможливо уявити без видатних постатей, які формували його естетику. Одним із найвідоміших є Олександр Колдер (1898–1976), американський скульптор, який винайшов «мобілі» - підвісні конструкції, що рухаються від подиху вітру. Його робота «Мобіль» (1932) складається з абстрактних форм, що балансують і обертаються, створюючи відчуття органічного руху. Колдер надихався природою і абстракціонізмом, роблячи свої твори легкими та поетичними.

Інший піонер – Жан Тінгелі (1925 - 1991), швейцарський художник, відомий своїми «мета-механічними» машинами. Його «Hommage à New York (1960) – це саморуйнівна скульптура, яка під час виставки в Музеї сучасного мистецтва в Нью-Йорку запалилася і зруйнувалася, символізуючи абсурдність технологічного прогресу. Тінгелі поєднував дадаїзм з механікою, створюючи твори, що іронізують над індустріальним суспільством.

Одним із найзахопливіших аспектів кінетичного мистецтва, є творчість нідерландського художника Тео Янсена, чиї «пляжні звірі» (Strandbeest) вражають уяву своєю біомеханічною грацією. Ці скелетоподібні скульптури, створені з пластикових трубок і дерев’яних брусків, рухаються піщаними пляжами під дією вітру, імітуючи химерних істот, що перебирають десятками «ніг». Янсен, використовуючи генетичні алгоритми та принципи стопоходячих машин, вирішує складні математичні задачі, застосовуючи теорему Піфагора для розрахунку траєкторій руху. Його роботи не лише заворожують естетично, а й демонструють глибокий синтез мистецтва, інженерії та природи, адже «звірі» здатні запасати енергію вітру в «шлунки» з пластикових пляшок і навіть «викидати якір» при сильних поривах, уникаючи руйнування. Цей приклад ілюструє, як кінетичне мистецтво переплітає красу руху з науковою точністю.

Тео Янсен «пляжні звірі», Strandbeest. Фото: mors.in.ua

Серед латиноамериканських представників – Хесус Рафаель Сото (1923–2005), венесуельський художник, чиї «Пенетраблі» – це інтерактивні інсталяції з підвішених стрижнів, через які глядач може проходити, створюючи рух. Ці художники розширили межі кінетичного мистецтва, роблячи його не лише візуальним, а й тактильним досвідом.

Техніки кінетичного мистецтва різноманітні та залежать від типу руху. Механічні твори часто використовують електродвигуни, шестерні чи магніти для створення контрольованого руху. Наприклад, у мобілях Колдера рух забезпечується природними силами, як вітер чи гравітація, що робить твори непередбачуваними.

Оптичні техніки базуються на принципах сприйняття: використання контрастних кольорів, геометричних патернів і перспективних ілюзій. Художники оп-арту, як Вазарелі, застосовують математичні розрахунки для створення ефектів, що змушують мозок «бачити» рух там, де його немає. Світлові інсталяції включають лазери, LED-лампи чи проекції, де рух створюється зміною освітлення.

Інтерактивні методи – це датчики руху, сенсори чи комп'ютерні програми, що реагують на глядача. У сучасних творах використовуються Arduino чи Raspberry Pi для автоматизації. Матеріали варіюються від металу та пластику до органічних елементів, як вода чи пісок. Важливо, що техніки еволюціонували з механічних до цифрових, дозволяючи створювати віртуальні кінетичні світи в AR/VR.

Виставка «Рух» у паризькій галереї «Деніз Рене». Фото: shetilova.tilda.ws/presentation

Кінетичне мистецтво значно вплинуло на сучасне мистецтво, архітектуру та дизайн. Воно стало основою для інтерактивних інсталяцій у музеях, як – от у Tate Modern чи MoMA, де твори залучають публіку. У дизайні – це рухомі фасади будівель чи кінетичні меблі. У цифровій ері воно інтегрується з NFT і генеративним мистецтвом, де алгоритми створюють динамічні зображення.

Цей напрям також вплинув на науку та освіту, демонструючи принципи фізики та оптики. У поп-культурі кінетичні елементи видно в кліпах, фестивалях (наприклад, Burning Man) і навіть у гаджетах. Сьогодні, у 2025 році, з розвитком AI, кінетичне мистецтво стає ще більш доступним, дозволяючи аматорам створювати власні рухомі твори.

Кінетичне мистецтво – це не просто техніка, а філософія, що підкреслює плинність життя, технологічний прогрес і взаємодію людини з мистецтвом. Від мобілів Колдера до цифрових інсталяцій сучасності, воно продовжує еволюціонувати, надихаючи нові покоління.


Джерела:

  1. Шетілова Є. Аналіз художніх напрямків. Кінетичне мистецтво та оп-арт [Електронний ресурс] / Євгенія Шетілова // Tilda : [веб-сайт конструктор]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://shetilova.tilda.ws/presentation.  – Назва з екрана. – Дата звернення : 03.09.2025.
  2. Що таке кінетичне мистецтво і як воно працює (відео) [Електронний ресурс] // Морс : [розважально-інформаційний журнал]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://mors.in.ua/technology/2711-scho-take-kinetychne-mystectvo-i-yak-vono-pracyuye.html. – Назва з екрана. – Дата публікації : 21.04.2018 – Дата звернення : 03.09.2025.
  3. Олександр Колдер: всі роботи [Електронний ресурс] // WikiArt.org : [онлайн-галерея мистецтва]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://www.wikiart.org/uk/aleksandr-kolder/all-works#!#filterName:all-paintings-chronologically,resultType:masonry. – Назва з екрана. – Дата звернення : 04.09.2025.
  4. Кінетичне мистецтво (1950-х — 1960-х) [Електронний ресурс] // LibreTexts - Ukrayinska : [освітній ресурс]. – Електрон. дані. – Режим доступу : https://ukrayinska.libretexts.org/%D0%93%D1%83%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%80%D0%BD%D1%96_%D0%BD%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%B8/%D0%9C%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE/%D0%A1%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0_%D1%96%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D1%97_%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%B0%3A_1400_%D1%80._%D0%B4%D0%BE_%D0%A5%D0%A5%D0%86_%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB%D1%96%D1%82%D1%82%D1%8F_(Gustlin_%D1%96_Gustlin)/06%3A_%D0%9C%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE_%D0%B7%D0%B0%D1%80%D1%83%D1%87%D0%B8%D0%BD%D0%B8_(1940-1970)/6.05%3A_%D0%9A%D1%96%D0%BD%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B5_%D0%BC%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D1%86%D1%82%D0%B2%D0%BE_(1950-%D1%85_%E2%80%94_1960-%D1%85). – Назва з екрана. – Дата публікації : 27.10.2022. – Дата звернення : 05.09.2025.
  5. Кінетичне мистецтво: гра як наука ЛЕКТОРІЙ [Електронний ресурс] // YouTube :[інтернет-відеохостинг] . – Електрон. дані. – Режим доступу : https://www.youtube.com/watch?v=o9RYSc3_WwA. – Назва з екрана. – Дата публікації : 17.10.2019. – Дата звернення : 05.09.2025.

Календар подій

1 2 34567
8 9 1011121314
15161718192021
22232425262728
2930