«Православіє мозга»
Я росла в комуністично-атеїстичному середовищі українських радянських інтелігентів і унікального папи-шахтьора (людини ерудованої, але невихованої, як «поднятая целіна»). Іншим моїм «предкам» ще не вистачало півкроку до дисидентів, але внутрішня фронда уже заважала бути нормальними радянськими людьми. Вони ще вірили в соціалізм, але знали, що десь він звернув не туди і переписували Солженіцина. Гордість за державу була у них з такою домішкою сорому та іронії, що... пишалися вони мовчки, а жартували вголос. І це теж дуже (+ українська мова) заважало робити кар'єру, хоча кожен на своєму місці був знаний і шанований спеціаліст.
Бог для них був категорією умоглядною, в нього не вірили, але інтелігентно зауважували: «щось там таки має бути, раз совість і мозок кажуть іноді різні речі». Ці люди сформували мене і мій підхід до життя, навчили сумніватися, не ображатися, а боротися, але поважати і не ходити стадом.
Коли мені було 4 роки, тато з Херсонської області перевіз родину на Донеччину, і в моїм житті з'явився якісно новий персонаж - Баба Маня, татова мати.
Це була жінка невеличка, опецькувата, похмура і захусткована, як на картинах Васі Ложкіна. Розмовляла вона молитвами і прислів'ями. Носила темні сукенки в дрібну рясну квітку, фартуки, калоші і куфайку (або влітку куфайку без рукавів, яку називала душегрєйкою). Вона обожнювала мого батька, ненавиділа весь світ і... якось люто-пристрасно вірила в Бога.
Коли батьки були на роботі, а ми з сестрою хворіли й лишалися з нею, я іноді чула і бачила, як ця малописемна жіночка молиться:
- Госпадє Сусє, Ніколушка угоднік, пусть еті вибл*дки сдохнуть. Асобєнно тот вибл*док рижий (ремарка - це вона так про мене). Сілушкі моей на них нєту. Ослобоні нас с Колькєй от ніх.
Вона хрестилася, билася лобом об підлогу. І, якщо запопадала отетерілу мене, яка спостерігала за шоу істинного православія, то гналася за мною, ловила, тягла під ікони, била головою об підлогу теж і вимагала покаяння, бо «Боженька тібє, і мать твою, сучку, поразіть!».
Я до уср*чки боялася її й ненавиділа того її «боженьку». Колись раз наважилася й за вечерею спитала у батька, хто такі вибл*дки і який такий боженька буде їх убивати. О! Закінчилося це кепсько - батько, з криком і скандалом, повикидав бабині ікони, а вона мене зненавиділа ще більше.
Чи варто казати, що після цього для мене до 15 років усе, що мало модне для часів Перебудови релігійно-містичне забарвлення, було приводом для глуму, реготу і бажання спростувати?
Це завдяки бабі Мані, з її «азбукою православ'я» я перетворилася на маленького войовничого атеїста-дарвініста. Не один юний проповідник 90-х рр. утікав від мене зі сльозами. Крупна не по літах, начитана, язиката і зла, я громила їхні «дурні забобони і сліпу віру» їхньою ж зброєю – «словом божим», яке уривками вичитувала в енциклопедіях, хрестоматіях, брошурах, щоб... та просто, щоб висміювати і громити віруючих.
Уже потім сталося моє персональне диво і я зрозуміла: Бог є, і він не мстивий злобний боженька з бабиних ікон, і не стос правил, інструкцій і законів, не ідол, якому можна приносити в жертву людей, і не містичний Хоттабич – але то все було потім. Тоді, в тому «потім», я познайомилася з багатьма віруючими людьми, які буквально розквітали як особистості, знайшовши Бога – джерело поваги і добра до всіх. Дякую кожному, хто трапився на моїм шляху.
З часом я побачила й тих, хто, як моя баба Маня, «вірує» інакше. Ці люди наче вступають із якимсь дивним богом у незрозумілі мені торги:
- Я тобі душу - а ти покарай усіх моїх ворогів. Бачиш, я і хустку ношу, і постую, і в неділю до церкви йду, і на свята не працюю, і молитви знаю, і в лікарствА не вірю, й ідентифікаційний код не беру. То хай я живу, а всі вони, кляті безбожники, здохнуть.
Раніше я думала, що ці люди - пережиток, просто бідні душі, скалічені вимушеним підпіллям вірян у радянські часи. Але виявилося, що тут інше - тут дух жорсткого фарисейства, несамокритичної самоправедності і жаги судити інших. Тут - потойбічний кар'єризм (не в цім світі, де я ніхто, так в іншім надолужу). Заздрість неуспішної людини, яка не готова працювати над собою «тут», але готова надраювать у храмі підлогу з показним смиренням заради щастя «там». Вона вже в уяві своїй садовить себе на коліна Богородиці й скаржиться їй на весь світ. Покарати! Тих, хто її не любить, хто ходить по помитому, хто не відвідує церкву, хто не зна куди ставить свічки, хто вдягнений, як «наркомани і прастітуткі», хто «с'иночку мого на собі обженив обманом» і т.д.
Мені здається, що ці люди усе своє життя, як вредні діти, смикають Бога за рукав і кажуть Йому: глянь, які всі довкола погані, давай їх покараємо, га? І так захоплюються цим заняттям, що не почули б і Бога, котрий може б, сказав їм так:
«А давай поговоримо про тебе. Чому ти пильнуєш чужі гріхи? Хіба Я ставив тебе над ними суддею? Чому ти живеш чужими життями, а своє власне, яке Я дав тобі, перетворюєш у ніщо?».
А проте, вони з задоволенням почують заклик таких само нещасть «бий невірних!», і в екстазі зіллються в нищівне стадо, втративши залишки особистості. Їм ніколи думать про себе, вони ж - блюстітєлі, нєсуни й берегуни віри для всього світу. Хоча, по суті, все, що вони роблять - то суцільне «оскорблєніє чувств вєрующіх» (символічно, що такий закон прийняли саме в РФ). Не дух Христа з любов'ю і прощею наповнює їх, а дух інквізиції та хрестових походів кричить «гойда!» і «урра!» з глибини нещасної обізленої (а іноді й неадекватної) душі.
Таких людей, на жаль, чимало скрізь, і було, і є. І єдналися вони для нищення інших не раз. Історія свідчить, до яких драм і трагедій призводить єднання «церковних обіженок» з правителями з манією величі заради реваншу і перемог. Візантійські релігійні баталії, свята інквізиція Іспанії, Варфоломієва ніч, терор Женевського папи - все це історії про те, як хтось хоче зробити світ кращим в ім'я Бога, але без Бога, та ще й удосконалюючи інших, а не себе.
І ось тепер Росія...
Ціла країна, формально пишаючись своєю вірою, насправді перетворилася на колективу бабМаню, забобонну, темну і немилосердну, яка просить доброго боженьку повбивати усіх «рижих/натівських/б@ндерівських і т.д. вибл*дков/ безбожників», і не хоче схаменутися й зрозуміти простої речі. Справжній біблійний Бог не поїде танком насаджувати справедливість і вбивати тих, за кого Він помер на хресті і кому своїм воскресінням подарував шанс на вічність, хай там вони і безбожники. Той же персонаж, задля кого вони розвернули церкву на 180 градусів, з Богом має мало спільного, і їх не врятує.
Нині, коли росіяни «спасают» нас від західних безбожників і «защищают» нашу церкву, я чомусь провалююся в дитинство й майже фізично відчуваю, як баба Маня тягне за ногу мене в куток, під ікони, щоб бити головою об підлогу і вчити «вєрє істінной»...
Теж рятувала...
Знаєте, як закінчилося життя бідної моєї баби Мані?
Вона вмерла в параноїдальні часи Андропова. Не було ні сповіді, ні соборування, ні навіть відспівування.
Гірше того. Кладовище розширялося, і землі під нові могили офіційно ще не було. Поховання зробили тимчасовим. Батько, замість справляти 40 днів своєї матері, повіз нас у Херсон до маминих батьків, так і не оформивши належним чином якісь документи. Восени, коли ми повернулися в Донецьк, бабиного горбочка вже не було. Кладовищу затвердили новий план, воно розширилося, старі недоглянені могилки разом із неоформленими тимчасовими, за чутками, за допомогою бульдозера та екскаватора перетворили на одну братську. І де тепер лежить, і як стрічає вічність моя баба Маня, єдина напівросійська моя предкиня, я не знаю.
Але... який страшний символізм.
Розумієте аналогію?
Чи не така доля спіткатиме кожного, хто вогнем і мечем коригує чужі «православ'я» і не чує, ба навіть не питає, що думає Бог про їхні «священні війни»? Тут, скажу російською, «Бог поругаем не бывает»: кожен, хто від Його імені чинить зло сам і обманом затягує у цей вір "менших", відповість якнайсуворіше.
П.С. Доля баби Мані – насправді мій особистий біль. Я відчуваю зв'язок із нею. Вона – теж я, хоча між нами мало схожого. Багато часу пройшло, перш ніж я прийняла цей факт, пробачила той жах, у який вона перетворювала моє дитинство, і поки я змогла молитися за неї і... робити висновки без зловтіхи, зі співчуттям.
Тепер от відмолюю і її, з її напівросійським фанатичним православ'ям мозку, і мудрих веселих безбожників маминого українського роду (що теж символічно). І отак, опинившись на перехресті, я дуже гостро відчуваю: Бог для всіх один, а от ми... Не всі ми – для Нього, навіть якщо кажемо інше.
Шкода.