Сайт Відділу документів з мистецтва є частиною бібліотечного порталу lib.kherson.ua
Новини
17.08.2017 08:18

100 років журналу "Український театр"
Ювілейним став 2017 рік для найдавнішого видання – журналу «Український театр». Історія...

14.08.2017 13:15

Молодіжне дозвілля
Суботній спекотний день не став на заваді хлопцям і дівчатам з громадської організації «Арктур...

09.08.2017 06:56

Календарно-обрядовий цикл серпня
Всім, кому дороге минуле нашого народу, його прадавні корені, нагадуємо, що серпень багатий на свята...


Гість | Увійти
Версія для друку

Звичаї і культура будь-якого народу знаходять своє втілення в одязі. Традиційний одяг Японії вафуку надзвичайно красивий і передає дух цієї країни.

Найпоширеніші види та стилі чоловічого та жіночого одягу батьківщини самураїв:

  • Кімоно (Традиційний одяг Японії, що являє собою довгий халат з широкими рукавами, який стягується на талії поясом обі. На кімоно присутні численні ремінці і шнурки. Відмінність жіночого кімоно від чоловічого полягає в тому, що халат японської жінки складається з 12 частин, і одягнути його самостійно майже неможливо. Чоловіче кімоно більш просте, з п'яти елементів і з коротким рукавом.);
  • Юката (Легке кімоно з бавовни або льону без підкладки, носиться на вулиці влітку, вдома, після прийняття водних процедур. Юката одягається як чоловіками, так і жінками.);
  • Кейкогі  (Костюм, що складається з сорочки і вільних штанів, надягається при заняттях японськими бойовими мистецтвами – айкідо, дзюдо тощо.);
  • Табі (Японські традиційні шкарпетки, в яких великий палець відділений від інших і просунутий в спеціальне відділення. Є невід'ємною частиною національного японського костюма. Табі надягають під сандалі гета і дзорі.);
  • Гета (Японські традиційні сандалі з високою дерев'яною підошвою, закріплюються за допомогою шнурків або ремінців, які йдуть від п'яти до носка і проходять в щілину між великим і середнім пальцями.);
  • Хакама (В стародавні часи в Японії так називали тканину, якою обвивали стегна, потім дуже широкі складчасті штани, які мали право носити лише самураї і ченці. Звичайним людям носити цей вид одягу можна було лише з нагоди дуже значущих свят. Великого поширення хакама отримали в різних видах бойових мистецтв.).

Чоловічий одяг

Стародавні японці в якості одягу використовували широке, зшите з декількох шматків, полотнище. Пізніше нижнім одягом стали сорочка і штани, а верхнім – «кіну», на зразок сюртука, і «хакаса» – спідниця-штани. Прості люди носили сорочку з довгими рукавами, підв'язану мотузкою, і штани. Нижнім поясним одягом у японських чоловіків була пов'язка на стегнах – «фундосі», яка представляла собою прямокутний шматок білої бавовняної тканини. Її обгортали навколо талії, зав'язували вузлом і пропускали один кінець між ніг, закріплюючи його за поясом. Поверх фундосі японці надягали ще один нижній одяг – «косімакі», незшиту спідницю, яка оберталася навколо стегон і закріплювалася стрічкою на талії. Нижнім плечовим одягом японців був «дзюбан» – прямий вузький халат довжиною до середини стегна з короткими широкими рукавами. Стоячий комір дзюбана спереду на поличках переходив в смужку тканини – «окуме». А зверху на комір нашивався ще один білий комірець – «ханері».
Верхній одяг японців також складався з плечового і поясного. До плечового відносили «кімоно» і «хаорі». Кімоно з'явилося в VII-VIII ст. і спочатку служило нижнім одягом, але потім перетворилося в універсальний, схожий на тунікоподібний халат з довгими рукавами. У кімоно немає застібок, воно запахується зліва направо і підв'язується на стегнах поясом – «обі». Обі надягали у всіх випадках в повсякденному житті, в офіційній обстановці, в свята. Хаорі ще один вид плечового верхнього одягу японців. Це досить коротка пряма куртка з широкими прямокутними рукавами і стоячим коміром. На відміну від кімоно, хаорі не запахують, а з'єднують попереду за допомогою тесемок, які зав'язуються бантом.
Верхній поясний одяг чоловіків хакама, широка і довга, до самих кісточок, що нагадує спідницю-штани з жорсткими складками спереду і ззаду. У цих штанів були бічні розрізи від талії до стегон, і обидві їх частини пришивались до двох поясів з довгими зав'язками.
Парадно-церемоніальний чоловічий японський костюм («рейфуку») зберігся майже в незмінному вигляді з часів феодалізму до наших днів. Він складається з кімоно, поверх якого надягають хакама і хаорі. У традиційному японському костюмі немає кишень, і чоловіки прикріплювали до поясу шнурком гаманець, табакерку, трубку, а за допомогою нецке різні дрібні речі.

Жіночий одяг

Традиційний костюм японських жінок складався з нижнього і верхнього одягу. Нижнім поясним одягом були спідниці «фути» і «косімакі». Фути коротка незшита спідниця з вибіленої бавовняної тканини; косімакі довга незшита спідниця з більш дорогої тканини (її видно, коли розпахується кімоно). Японки також носили нижній плечовий одяг сорочки «хададзюбан» зі світлої шовкової або бавовняної матерії. На відміну від чоловічого дзюбана, у цій жіночій сорочці не зашивалася нижня частина пройми і рукава в області пахви.
Основними видами верхнього жіночого одягу, що збереглися майже без змін, були кімоно і хаорі. За формою і кроєм вони були такими ж, як і чоловічі, відрізняючись лише незашитою проймою і рукавами в області пахви. Кімоно підперізувалися дуже широким поясом
обі, який обертали навколо талії кілька разів. Спочатку він зав'язувався красивим бантом спереду, але пізніше бант був перенесений назад. Обі головна прикраса жіночого плаття  робився з шовку або парчі з красивим складним візерунком. Жіноче хаорі носили і на вихід, і кожного дня. Повсякденне зазвичай було коротше. Існував різновид хаорі «неннеко», яке одягали жінки, коли носили за спиною дитину. Рукава в неннеко повністю вшивалися в пройму.
З кінця XII ст. жіночий костюм спрощується. З XVI ст. японські жінки носять «косоде»
довгу пряму сукню з невеликим вирізом і короткими рукавами. Вона могла бути шовкова, стьоба або на ваті, і її завжди носили з поясом-обі. Спочатку це був нижній одяг, але потім косоде стало ошатною верхньою сукнею. Його шили з дорогих тканин, прикрашених золотом і вишивкою, з великим орнаментом, який міг бути розташований по поверхні сукні спірально, по діагоналі або асиметрично. Форма цього одягу зберігалася незмінною протягом століть.

Вхід