Дивний натюрморт Мане
У музеї Д’Орсе в Парижі можна побачити дещо дивну картину Едуарда Мане «Спаржа» (1880). Чому такий талановитий імпресіоніст написав не варте особливої уваги стебло спаржі? Незрозумілість «героя картини» підкреслює мармурова стільниця, на якій і лежить цей малопримітний овоч. Але, знаючи історію створення маленького натюрморту (розміри картини – 16.5 х 21.5 см), не можна не оцінити почуття гумору художника.
Виявляється, 1880 року Шарль Ефруссі, меценат і мистецтвознавець, замовив Едуарду Мане натюрморт «Пучок спаржі». Домовилися про ціну у 800 франків.
Едуард Мане. Пучок спаржі. 1880 р. Музей Вальрафа-Ріхарца. Німеччина, Кельн.
Замовнику так сподобалася робота, що він надіслав художнику чек на 1000 франків. Мане, не довго думаючи, малює маленький натюрморт з одним стеблом спаржі та відправляє його Шарлю Еффрусі з супровідним листом: «Висилаю стебло, якого бракує, для вашого пучка».
Едуард Мане. Спаржа (фрагмент). 1880. Музей Д'Орсе, Франція, Париж.
Так Ефруссі за 1000 франків придбав два натюрморти. На відміну від «Пучка спаржі» у другому натюрморті Мане не намагався виділити стебло на темному тлі або додати кольору за допомогою зеленого листя. Замість цього перед нами розгортається тонка гра ледь помітних відтінків та очевидних контрастів. Наш погляд подорожує від темного кінчика спаржі до темного трикутника внизу праворуч, а потім піднімається до поверхні столу, що нагадує чи то тихі хвилі, чи то пісок дикого пляжу.
Навряд чи Мане на той момент міг уявити, що його картина-жарт зберігатиметься в музеї!
Більше цікавих історій можна дізнатися з книг, наявних у фонді відділу мистецтв Гончарівки та на сайті «Мистецький хайвей».